Faldstamme - vakuumventil

Hej

Jeg bor i et hus fra 1969. På det seneste oplever vi, at kloaken på 1. sal samt den i badet i stueetagen er begyndt at lugte. Derudover klukker vandlåsen i brusenischen når vi bruger håndvasken i badeværelset.

Jeg har læst mig lidt frem til, at det nok skyldes vakuum i faldstammen. Jeg har i den forbindelse været på loftet hvor jeg kan se, at faldstammer starter/slutter. Det ser dog ud til, at den bare er proppet til med noget der ligner isolering (jeg har ikke rigtig lyst til, at tage det op....). Ville det rigtige ikke være, at montere en vakuumventil her? F.eks. sådan en:
https://www.lavprisvvs.dk/purus-vakuumventil-110-mm-i-hvid-1000131924

På forhånd tak og glædelig jul!

Mads 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lugten skyldes nok at dine gulvafløb trænger til at blive renset. Hvis det er indstiksvandlåse, skal du bare tage dem op og rense dem. Hvis det et p-vandlåse skal du tømme dem for snask i bunden evt bare med hånden.

Klukken kan godt skyldes vacuum så en ventil kan hjælpe. Det kan også bare være vandlåsene under vaskene er lettere stoppet, så prøv evt at rens dem først

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 26-12-2020 14:06:00

Lugten skyldes nok at dine gulvafløb trænger til at blive renset. Hvis det er indstiksvandlåse, skal du bare tage dem op og rense dem. Hvis det et p-vandlåse skal du tømme dem for snask i bunden evt bare med hånden.

Klukken kan godt skyldes vacuum så en ventil kan hjælpe. Det kan også bare være vandlåsene under vaskene er lettere stoppet, så prøv evt at rens dem først

 Tak for svar. Jeg har tjekket afløbene og de er renset. I det ene har jeg også udskiftet vandlåsen med en fra GreenDrain (silikone og selvrensende). Her har jeg set, at ventilen er blevet presset i modsat retning hvilket så kunne tyde på overtryk i systemet - er det sandsynligt med overtryk?

Det kunne ligne at der engang har været udluftning over tag, som måske er blevet fjernet ved et tag skift?
Hvis det er tilfældet er det ikke usandsynligt at lugt problemet skyldes overtryk.
Man planlægger normalt at en vis mængde huse på en vej har udluftning over tag, netop for at forhindre overtryk, så man må rent faktisk ikke bare fjerne udluftningerne.

"Puster" det op af afløbene når du fjerner vandlåsene - måske især ifm. kraftige regnskyld?

Du kunne jo teste i en periode enten ved at fjerne det er sidder i faldstammen på loftet eller måske tippe dit brønddæksel udenfor en smule, for at sikre der ikke er overtryk. Åbner du under taget skal du lige passe på rotterne ikke kan komme ind på loftet.

Den der Green Drain kendte jeg ikke, men man må sige reklamerne lover godt nok guld og grønne skove  
Reklame​​​


Bare kald mig BBB 
Tak for svar igen.

Der er ikke blevet skiftet tag så det undrer mig at den ikke er ført op over tag som jeg også kan forstå er normalen... Hvis jeg åbner røret hvad er så den rigtige måde - skal der en form for hætte på eller hvordan?

Og det du skriver omkring rotter, kan du uddybe det? Er risikoen at de kravler ned i faldstammen eller omvendt at de kravler op fra den?

Jeg prøver at tjekke for pusten de kommende dage.

Jeg synes faktisk at de green drain gør det ganske godt - udover at de ikke kan holde overtrykket men spørgsmålet er om en klassisk vandlås kan det...
Har det ellers virket uden problemer, forstået sådan at det er et problem der er opstået her inden for den seneste tid?
Hvis det er tilfældet kan det skyldes en delvis forstoppelse et sted i kloakken, det kan sagtens være ude i "jorden" det er galt.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 27-12-2020 10:33:11

Har det ellers virket uden problemer, forstået sådan at det er et problem der er opstået her inden for den seneste tid?
Hvis det er tilfældet kan det skyldes en delvis forstoppelse et sted i kloakken, det kan sagtens være ude i "jorden" det er galt.

 det har siden vi overtog huset for fire år siden altid været er problem med lugt fra afløbet på 1. sal. Men nu er det så også begyndt i stueetagen. Det har så vidt jeg husker altid klukket i brusenichen i stueetagen

Det kan også skyldes de igangværende ombygninger af kloarkerne i de fleste byer, så de skilles mellem lokums vand og overflade vand + gråt vand (håndvaske og brusere/gulvafløb).
Det resulterer nogle steder i forandring i over/undertryk i husene.

 

Steensen må jeg korrigere dig med hensyn til separering af kloakker. Separeringen består i, at man adskiller overfladevand og det, der kaldes gråt spildevand, der er  det, du kalder lokumsvand samt alt det vand der i øvrigt  kommer fra husholdningen. Det bør ikke foranledige ændringer i over- eller undertryk i husene.

fase
S. Fabrin skrev den 27-12-2020 13:06:06

Steensen må jeg korrigere dig med hensyn til separering af kloakker. Separeringen består i, at man adskiller overfladevand og det, der kaldes gråt spildevand, der er  det, du kalder lokumsvand samt alt det vand der i øvrigt  kommer fra husholdningen. Det bør ikke foranledige ændringer i over- eller undertryk i husene.

 lokums vand er sort spildevand, gråt spildevand er opvaske/bruse/håndvaske vand, grønt er overflade vand

Jeg husker måske forkert mht. grå og grøn kommer sammen, men det er sort og grå sammen i de nye kloarker. Men det kan nu engang godt ændre på kloarkernes udluftnings forhold, og dermed trykket i kloarkerne.

 

Jeg har nu fjernet proppen af isolering som sad i faldstammen på loftet samt sat et stykke fintmasket hønsetråd over - så må vi se om det hjælper. Umiddelbart har det dog ikke afhjulpet klukkeriet på badet i stueetagen men hvis lugten er væk er jeg glad. Jeg ser hvad der sker over de næste par uger.

I samme omgang kontrollerede jeg også lige GreenDrain i brusenichen - der var hul i! Det ser ud til, at det er gået lidt i opløsning...! Så det kan da forklare hvorfor der pludselig er opstået en lugtgene i bruseren... 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis