For lidt gulvvarme i rum

Jeg har den seneste tid forsøgt at indregulere mine gulvvarme kredse, da der var problemer med varme i et rum, og det lykkedes sådan set at få løst, synes jeg. Jeg kunne få omkring min 23 grader i alle rum, men de her dage med koldere vejr udenfor, så kan jeg max få omkring 20,5 grader i et af rummene, mens det er fint i de andre rum. Hvad kan årsagen være til det? Jeg har prøvet at justere på flowet uden held. Kan det være fremløbstemperaturen der skal være højere? Den står på 35 grader? 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der tryk nok på anlægget?
Fungerer telestaterne korrekt, og kan åbne helt?
har du udluftet alle kredsene?

 

Så langt så godt.
Hvad med kredsløbet med varmeforsyningen, er det fjernvame via en veksler, olie-, gas-, pillefyr?
Er det primære varme kredsløb trykbærende nok? (sekundære værende gulvvarme kredsene)
Har du forsøgt at skrue op for flowet på din cirkulations pumper for hhv. primære, stue plans og 1.sals gulvvarme?

 

Det er via jordvarmeanlæg. Jeg ved ikke om det er trykbærende nok. Jeg tror at min cirkulationspumpe er på fuld styrke. 
Dine "jeg tror, formoder, antager" etc. er ikke brugbare i denne sammenhæng.
Vi er nødt til at have fakta på bordet.

du må finde manometrene for trykket i hhv. din jordvarme kreds (ikke jord slangerne, men varme kredsen i huset), stue plans kredsen og 1. sals kredsen, samt se hvilken indstilling dine 3 cirkulations pumper er sat til.

 

Annonce
Cirkulationspumpen er på fuld styrke. Trykket på varmekredsen, er det den jeg kan aflæse tryk på, når jeg fylder vand på gulvvarmen? Den er på 1,8 bar. Mit hus er i et plan. 
Beklager, blandede 2 tråde sammen mht. enkelt vs flere plan.

Ja, trykket på anlægget når du fylder vand på, men med pumpen stillestående. varierer lidt fra anlæg til anlæg, om det skal være 1.5, 2.0 eller 2.5 bar. Men oftest er 1.8 fint nok.

Du siger circulations pumpen står på fuld skrald, men hvilken pumpe er det?
Er der forskel på trykket om du har pumpen kørende eller ej?

 

Trykket er det samme uanset om pumpen kører eller ej. En vvs'er vi tidligere har haft besøg har tidligere oplyst at 1,8 bar er ok.

Det er denne cirkulationspumpe vi har:
Kan du høre en "klukken" i rørene når anlægget kører, og/eller når du har stoppet pumpen og starter den igen?
Det er pumpen til gulvvarmen ligner det.
Hvad med pumpen til det primære varme system?

 

Jeg kan ikke høre en klukken. Pumpen der er indeni jordvarmeanlægget ser sådan ud:

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis