Kloakrør af støbejern begyndt at tæres

Kloakrøret et begyndt at tæres indefra, og der kommer en brunlig vædske ud. Kan nogen give et god råd?

Huset er fra 1954. Støbejernsrøret, som befinder sig i kælderen, leder spildevand fra opvaskemaskine og køkkenvask i stueetagen til en udendørs brønd . Fra stueetagen løber vandet ned igennem et plastrør, som er forbundet til støbejernsrøret. Overgangen mellem disse to er sikkert lavet med en gummiring om plastrøret og muffen er derpå fyldt op med beton.

mvh Kurt Christensen

vh Kurt
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fat i rette håndværker, og så få skiftet dit støbejerns afløbs rør ud. Det synger på sidste værs, og er ved at være rustet igennem.
Det skyldes især at du har plast rør tidligere i installationen, så dit støbejerns rør rammes af galvanisk tæring.

 

Måske ikke det rette udtryk søren, men vandet bliver hele tiden noget nyt, hvorfor de ioner der er i affalds vandet vil forsøge at skifte potentiale, resulterende i at støbejernet er det nemmeste at lave ion bytning med, hvorfor det er det svage led i kæden, og derfor tærres op først.
Det er noget andet i lukkede kredsløb, men her er det et åbent kredsløb der over tid stille og roligt "slides op".

 

Steensen: Enig med dig i at støbejernet ruster, men tror ikke på at plastrør på nogen måde gør det værre.  Mig bekendt virker plastrør som isolator, og kan ikke lede strøm, som er nødvendig for galvanisk tæring.

Til trådstarter.
Går dit støbejernsrør synligt ud af muren, og ned i toppen af en (køkken)brønd, eller er støbejernsrøret helt nede i kældergulvet?

Søren O
Galvanisk tæring er noget der opstår når man i brugsvand et blander metaller i den forkerte rækkefølge.

Her handler det mere om at støbejern simpelthen ikke er et langtidsholdbart materiale til afløb. Så ring til VVS eller kloak firmaet og få skiftet røret 

Ask
Annonce
Hvis røret er meget svært at komme til, at udskifte, kan det sikkert strømpefores, det kan din lokale kloakmester oplyse mere om..
Ikke en billig løsning, men det kan være rentabelt, hvis røret ikke er nemt at komme til, at udskifte.

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak til alle for jeres indlæg. Støbejernsrøret går ned gennem vaskerumsgulvet, ud under huset og til en udvendig brønd. Det vil blive voldsomt at få dette gravet op, så jeg vælger løsningen med strømpeforing

vh Kurt
Hvis tæringen er i den skjulte del af røret kan du muligvis få betalt en del af fordringen af din forsikring.

Hvis tørring  alene er i den synlige del kan du sandsynligvis få udskiftet den del af røret til PVC så det kun er den nedgravede del som er støbejern. En udskiftning kan nemt være billigere nd en strømpeforing når røret er tilgængeligt 

Ask
Jeg ville skifte den lodrette faldstamme til pvc og ikke gøre andet. Det er en overkommelig gds opgave.

I jorden er det ikke sandsynligt at det er støbejern, det er sikkert beton, og hvis du ikke har problemer med kloaken, er der ingen grund til at strømpe ledningen. Vent med det indtil du får problemer med kloaken og så kan du sikkert få det ordnet på forsikring som ask skriver.

Bare kald mig BBB 
Tak Ask og BBB, jeg tager jeres råd med i betragtning, inden jeg endelig beslutter mig.

vh Kurt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis