Væg hængt skab - kan det holde?

Hej alle,

Jeg har monteret et væg hængt skab, men er lidt bekymret for bæreevnen...

Har monteret skabet på en gasbeton væg med 6 stk 5x50mm skruer ved brug af 6x45 universalplugs

Det skal kunne bære op til 100kg (inkl dets egen vægt)

Link til skruer og plugs:
ps://www.itwbyg.dk/da/search-results/Fastgørelse,-let-og-svær/Let-fastgørelse/PRO-6_pDK_87938sharp0.htm

https://www.itwbyg.dk/da/search-results/Skruer/Standardskruer-til-træ/SPUN®,-CLIMATE®-G3_pDK_88112sharp0.htm

Min fornemmelse er at det sagtens burde holde, men ville virkeligt sætte pris på en andenhåndsvurdering.

Tusinde tak på forhånd,
God jul og godt nytår
Henrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At andre skal kunne sige god for det med sikkerhed er meget at forlange / håbe på. Der er langt fra postnummer 2635 til 7480  
Da du skruer skruerne i kan du mærke om de tager ordentlig fat. Er skruemaskinen ved at gå død når de netop er inde, trækker skruer så hovedet er ved at forsvinde lidt ind i træet så er det ok.
Kører skruen bare rundt og rundt så holder den ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-12-2020 10:36:28

At andre skal kunne sige god for det med sikkerhed er meget at forlange / håbe på. Der er langt fra postnummer 2635 til 7480  
Da du skruer skruerne i kan du mærke om de tager ordentlig fat. Er skruemaskinen ved at gå død når de netop er inde, trækker skruer så hovedet er ved at forsvinde lidt ind i træet så er det ok.
Kører skruen bare rundt og rundt så holder den ikke.

 Haha fair nok!

Skruerne bider sig super godt fast og roterer ikke på nogen måde!

Så er det sikkert solidt nok!
2 stk af de skruer kan holde hvis de bider ordentlig.  - - - - - -Det betyder ikke at du skal skrue de sidste 4 ud. ha ha 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Henrikkj                                            

Gasbetong / Letklinkerblokke vægge af de tyber vil man altid være bekymret over.
når man skruer noget fast.

Universalplugs er efter min mening ikke særlige gode til den opgave..
2stk 5.0x50mm spån skrue er uden tvivl nok til at den belastning.
men jeg tvivler selv med 6 skt Universalplugs. vil holde dit skab oppe i lang tid..

der er selvfølgelige mange måder at gøre det på.
jeg bruger altid gasbeton plugs. eller limer emner op på gasbetong.
det er jo altid en vurdering sag.

100 kg er jo forholdsvis meget.. og hvis det bliver taget ud af skabet og sat ind igen.
tror jeg med tiden at det vil løsne dine Universalplugs.

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Det er så ikke min erfaring, når det først sidder fast. Det er kun hvis det begynder at rokke at det løsner sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tusinde tak for de mange svar! Til fremtidige lignende projekter vil jeg nok gå efter nogle bedre plugs! (Tak Mcarpenter)
I forhold til bekymringen om at de med tiden bliver løse; tænker jeg at jeg blot engang imellem lige efterspænder!

Der er dog ingen tvivl om at plugsne sidder rigtigt godt fast I dette her tilfælde og det er godt at vide at skruerne kan holde en del!

Det er vigtigt, at alle skruer er helt i bund og skabet ikke kan skubbe udad. Bærevne - 6x5 mm = 30 mm , men du kan jo livrem/seler sikre med en tynd liste på væggen under skabet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis