Gulvvarme

Hejsa

Jeg har en to-etages villa hvor der er lagt Danfoss Living gulvvarme. Stueetagen er lagt i beton og har 6 kredse. Shunten sidder i kælderen.
Førstesal har 4 kredse og er lagt i trægulv med laminat top. Shunten sidder i kælderskakten, så i praksis mellem stuen og 1.sal.

Jeg observerer at der løber fint varmt vand til begge shunts, men det er begrænset hvad der kan skubbes ud i kredsene. Stueetagen kan lige holde sig nogenlunde varm i øjeblikket, men førstesalen er kold. Stuen ligger omkring 22 grader, men 1 salen svinger mellem 19-20 grader. Jeg har sat target tempratur på alle fælerne til 25 grader, men formår slet ikke at få fremlæbet til at blive varme...

Fremløb til førstesalen har kun lige temperatur så det ikke føles som den kolde hane.. men har slet ikke den mængde energi i sig der skal til for at hæve temparaturen.

Nogle med gode ideer til hvad det er jeg gør galt.. eller hvad der evt. kan være galt med systemt?
67 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med den placering af fordeleren, kan der være problemer med luft i systemet på 1. sal. Stue etage kan nemt udlufte sig selv, og den luft der har været risikerer at finde op på 1. sal.
Du kan komme fri af luft ved at skylle det igennem med vandværksvand. Først lukkes for frem og retur til hele gulvvarme systemet Alle kredse lukkes for gennemløb, måske ved termostater skrues ned på 5 grader eller der kan måske lukkes manuelt på styring.
Slange fra vandhane monteres på den ene fordeler og slange til afløb på den anden ( måske ned i en spand der står over afløb så man kan observere luftbobler) . Husk at tilgang slange helst skal fyldes med vand inden den skrues på.
Så åbnes for vandtryk, 1 af kredsene åbnes og der åbnes for hane til slange imod afløb. Nu strømmer der vand igennem den ene kreds. Lad det strømme og se efter om der kommer luftbobler, et stykke tid efter at luftbobler er slut, lukkes  kredsen og det gentages med næste kreds. indtil du er kommet igennem alle kredse på 1. sal


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Virker dine termostater på shuntene, eller kunne stiften under dem eventuelt sidde fast.
Elmand's teori om luft i slangerne på 1.sal kan sagtens være rigtig (og er det sikkert), men før du begynder det relativ store arbejde med at gennemskylle de enkelte kredse, så var det nok værd at afprøve de nemmere muligheder først.
Har du et billede af dine shunt, så er det nemmere at komme med bud på evt mulige syndere i dit system.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Her er et billede af min shut til førstesalen.
Jeg har nu taget aktuatorerne af (skruet dem af og de sidder bare løst på), men det gør ingen forskel. Kan mærke der løber vand gennem, men det er køligt.
Har aldrig prøvet at skylle anlægget før... så skal nok lige have lidt hjælp til at gennemskue hvordan...
hvor mange watt kører pumpen på


 

Er skruerne oppe på det øverste fordelerrør, og hvad størrelse er dine føderør til fordeler

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Pumpen kører lige nu max på 22

...edit.. har rettet pumpen til auto adapt. og det resulterer i 16W. Desuden er termostaten sat til 4...
Og ja, har skruet dem helt op så der ikke er nogen dæmpning... og alle rør er pex 20mm
Og låseringen er også helt oppe? hvad med indrugeleringen er den fortaget?

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 57 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også