Hvem ejer IT-skrot ?

Ja det er lidt en atypisk dag, men jeg kender ikke lige nogle andre Jura-fora, så måske kan i henvise mig til en hvis inden her hved det, da det ikke er noget byggeteknisk eller noget.

Sagen er 15 år gammel så dybt forældet uanset., men hvem synes i har bussemanden/ansvaret i denne sag :

Jeg var kærester men en køn pige og havde været det i mange år. Hendes far arbejdede på en større IT-virksomhed i Københavnsområdet - hvad han faktisk lavede var jeg ikke helt klart over, vist bare på lageret eller lign.

Nå men en dag ringer han og siger om jeg er interesseret i en masse - godt nok gammelt og brugt IT-udstyr, for så kunne jeg hente det gratis, da det ville spare både ham tid og virksomheden for penge og være "mere miljøvenligt".

Så jeg fandt den største trailer jeg kunne låne 1 tons til min bil, og satte kursen. og der var ingen problemer vi kom hjem med 2-3 Europaller med en blanding af forskellige Computere og laserprintere og lign. Ganske vist ældre modeller, så ikke så underligt de var blevet udskiftet sikkert.

Så jeg gik i gang med at pakke ud, og tjekke hvad der virkede og ikke virkede osv, og solgte af det der virkede.

Skal lige siges at alle computerne var harddiskene fjernet fra, så ingen personlige oplysninger på.

Nå men jeg vurderede dem ikke til meget mere end 2-300 kr pr computer, og en laserprinter kunne jeg da bruge selv, så det var sådan set ganske givtigt. Fordi der var så mange.

Og de var solgt en stor del ret hurtigt, der var endda en der hentede en hel trailerfuld på en gange (altså sådan en alm husholdningstrailer).

Nå men efter 14 dage tror jeg... Så ringede svigerfar, at jeg blev nødt til at levere alle de computere tilbage med det samme, da han dels stod til fyring, og firmaet til politianmeldelse!

Det viste sig at alle disse skrottede computere stammede fra Rigshospitalet, som åbenbart havde skiftet ud.

Det måtte jeg så forklare dem at dette vil være umuligt da store dele af "partiet" allerede var solgt videre, endda til personer jeg ikke havde adresser på ?

- Men jeg kørte dog tilbage med det jeg så havde tilbage.

Hvem er "bussemanden her". Firmaet overfor riget? (som jeg antager åbenbart har haft en aftale med dem om at bortskaffe IT-skrot". Værkføreren på lageret hvor min svigerfar arbejdede som gav grøntlys for at fjerne det ?

Min Svigerfar som lod mig hente det?

Eller er jeg nu ufovarende blevet hæler / stjålet statens egendom ?

Umiddelbare endte det med at min svigerfar blev fyret og ikke mere, men var det den rigtige og retfærdige beslutning?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er 15 år siden............. 🙄

Mvh. Christian M

Din svigerfar er skurken. Han har foræret dig noget, som ikke er hans ejendom. Det er normalt, at firmaer firmaer overtager IT-skrot fra stat/regioner/kommuner, med tro og love på, at dette IT-skrot destrueres og bortskaffes på forsvarlig vis.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Og du fuerzzz1 er i denne sag hæler.
Og det er lige så galt som at være stjæler. Så vi må håbe at LDS ikke læses på politi stationen for ellers står der straks på mandag 2 mand ved din fordør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er nu intet tilbage af det. Så ved ikke hvad politiet skulle. Sagen er i øvrigt forældet.

Bemærk der var ingen harddiske i maskinerne, så det ikke fordi jeg som udenforstående pludselig fik adgang til en masse danskeres sundhedsoplysninger dermed.

Desuden var der spredt "destuktionsvæske" over meget af det. En slags blæk, som er stort set umuligt at vaske af igen. Men de have så ikke ramt det hele dog...
Annonce
Thaee så i stedet for fængsel på livstid slipper du måske med 10 slag i røven med et stykke wienerbrød.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så skal det også være af en af de søde betjent-inder, så kan jeg gå med til det så ;)
Nu kunne det jo være interessant at høre til, om der er et årsag til at du - her 15 år senere - pludselig bekymrer dig om denne sag.

Umiddelbart, og som du fremlægger sagen, kan du næppe ifalde strafansvar. Og slet ikke nu. I sin tid har du muligvis haft en risiko for i et eller andet omfang at have være erstatningsansvarlig.

Ansvaret har direktionen i den virksomhed, som man har indgået en aftale med, og din svigerfar kan muligvis (dengang) have overtrådt interne regler og straffeloven, men jeg synes at det afhænger meget af, hvordan man normalt håndterede det kasserede it-udstyr på dette tidspunkt. 

Spørgsmålet er endelig, hvor alvorlig sagen er. Hvis data var fjernet, og hvis den oprindelige ejer ikke forventede at modtage en eller anden "skrotpræmie" fra leverandøren, så kan det godt være at kunden både have ønsket og også være blevet lovet at udstyret ville blive tilintetgjort, men hvis data reelt var fjernet, så tror at sagen (i sin tid) ville være endt med ingenting, udover at kunden jo nok var sur og utilfreds og ikke ville bruge den samme leverandør igen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis