Støbe cementrør fast

Hejsan.
Jeg skal have støbt et af de "gamle" beton kloarkrør ned, i et hul hvor "vægen" i det meste af hullet består af stabilgrus. Røret skal vende den tykke ende ned, og der skal bare være 20-30 cm over jorden. Der skal yderligere støbes et lidt tyndere rør fast i det første rør hvis i forstår. Den herved støbte sokkel skal bære et teleskob, på ca. 40 Kg.
Og så det egentlige. Jeg har købt støbemix, og vil støbe med det. Kan jeg blande en del af den opgravede grus/sten i uden problemer, eller skal jeg bare købe mere støbemix.
Mvh Ole
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til det formål er det udmærket med en vis portion stabilgrus.
Der hvor det ikke er så godt er ved gulve hvor stenene er for store. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er korrekt at det ikke er optimalt til det finere, men til den opgave er der ikke nogen kvalitets krav til grus. Jeg har støbt med ren stabil grus nogle gange og det holder fint.
Det er ikke så meget holdbarheden der er vigtig her. Men da du skriver teleskop, skal du ikke støbe eventuelt gulv sammen med denne punkt fundament. Der skulle gerne ikke kunne overføres rystelser fra trin til dit teleskop.
Og så gerne mindst 80-90 cm ned selv om cementrøret ikke kan nå så langt, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
det vil aldrig holde , cementen kan ikke binde sammen med stabilgrus
det kan til nød bruges hvis det er en meget dårlig kvalitet stabilgrus , da den ringeste kun består af sand og sten
ev elmand skrev den 25-12-2020 21:39:16

Det er ikke min erfaring. 

 så er det nok mere fordi du ikke bruger rigtigt stabilgrus

Her tales om en blanding af støbemiks og stabilgrus. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gruset består kun af sand/sten, og jeg ville bruge det  for at få lidt "fyldestof" i. Der skal klart ikke støbes gulv, det laver jeg i træ.
Det primære i soklen er at den skal være fast, og stabil, da jeg så er fri for at flytte teleskobet med deraf følgende at skulle rette ind efter nordstjernen, og 2 andre stjerner hver gang. Dette tager noget tid, og sammen med "vægten" var dette skønt at kunne blive fri for.
Så Bredker, du mener nej. ??

Bredkær mener helt sikkert NEJ. Så det vil nok være sikrest for din nattesøvn at undlade stabilgrus.
Husk at trægulv heller ikke skal imod fundament.
En af mine kammerater har lavet et observatorium med en bjælkehytte der kan drejes rundt med motor. Så er det en klap i taget der løftes til side, når huset står i rette stilling. Er det længere imod horisonten  så bruges døråbningen til "skuddet" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis