Installationskabel til nedgravning 3x?? på tromler

Hej

Jeg har udendørs belysning med en del ældre kabler i jorden. Disse er "svejset" sammen af elektrikere, da flere har været ødelagt af tidligere ejer i forbindelse med græsslåning og opsætning af tidligere lamper. Der er fin gennemgang i. Desværre slår de HPFI relæet, så der må være overgang i det et eller andet sted. Der er vel omtrent 250-300 meter installationskabel i jorden koblet til 10 lamper parallelt forbundet, 5 på hver side af en alle.
Jeg tænker det må være svært at fejlfinde på, da relæet slår periodisk. Eller er det forholdsvis ligetil for en elektriker?
Jeg overvejer at trække helt nye kabler, så jeg ved alt er nyt, men det passer rigtig dårligt med de 50 eller 100 meter man kan få i diverse jem&fix, harald skrald, jeg vil gerne have en kabeltromle med 300-400 meter kabel på, men jeg synes ikke det er til at finde.
Vil 3x1,5 ikke være tilstrækkeligt?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kabel størrelse er afhængig af forbrug og længde. Hvis du har LED pærer i dine lamper, så vil 3 x 1,5 være tilstrækkelig. Msn kan købe afmålte længder på tromle igennem diverse grossister LP, SOLAR m.m. men de sælger kun til firmaer. Ved henvendelse til f.eks, el-grossisten eller greenline er det måske også muligt. Det er ikke godt hvis græsslåning kan ødelægge kabler, de skal være 70 cm nede med markeringsbånd eller 35 cm med plast beskyttelses plade
Men det vil højst sandsynlig ikke hjælpe dig ret meget at trække nye kabler. Det er ofte fugt i kabelsamlingen oppe i lamper, eller i selve lampen. Men igen det kommer an på hvordan de er lavet.
Elektriker har et apparat som kan måle svaghederne og dermed hvor man skal sætte ind. Det kaldes en megger og udsender en større spænding som den daglige nemlig 500 eller 1000V men med en meget lille strøm så det ikke ødelægger noget yderligere.
Det kræver at installationen let kan skilles ad, så man kan måle på halvdelen først, dernæst på halvdelen af den fejlbehæftede o.s.v. På den måde kan man ret sikkert indkredse hvor fejlen er. 
Er det fugt i lamper kan man ikke udelukke at det kommer igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-12-2020 10:18:04

Kabel størrelse er afhængig af forbrug og længde. Hvis du har LED pærer i dine lamper, så vil 3 x 1,5 være tilstrækkelig
Det er ren LED, lige nu trækkes der jo kun 50 watt på de 10 lamper :)

. Msn kan købe afmålte længder på tromle igennem diverse grossister LP, SOLAR m.m. men de sælger kun til firmaer. Ved henvendelse til f.eks, el-grossisten eller greenline er det måske også muligt. ja så må jeg få elektrikerne til at indkøbe det for mig :)


Det er ikke godt hvis græsslåning kan ødelægge kabler, de skal være 70 cm nede med markeringsbånd eller 35 cm med plast beskyttelses plade
Jeg skal prøve at forklare. De har i tidernes morgen(90'erne) trukket kabler i jorden, for hvert lampsted har de lavet et loop over jorden. Disse lamper har de aldrig fået koblet til eller sat op, derfor har loopet bare ligget på græsset og tidligere ejer har så været hård ved det med græsslåning osv. Elektrikerne har samlet alle de eksisterende kabler og forlænget dem til hvor vores nye lampesteder er blevet sat op. Det jeg frygter er at de gamle kabler i jorden er skadet, de er ikke lagt i 70 cm dybde, ej heller i 30 cm, men blot lagt i  10-15 cm i jorden, helt inde ved en stenrække ved alleen.

Men det vil højst sandsynlig ikke hjælpe dig ret meget at trække nye kabler. Det er ofte fugt i kabelsamlingen oppe i lamper, eller i selve lampen. Men igen det kommer an på hvordan de er lavet.
Det er helt nye lamper, Agger fra Nordlux og de er samlet over 10 cm over Basen i jorden som forskrifterne, fejlen kom 40 min efter alt var sat til, så jeg tror ikke det er fugt ved kabelsamlingen i lampen.

Elektriker har et apparat som kan måle svaghederne og dermed hvor man skal sætte ind. Det kaldes en megger og udsender en større spænding som den daglige nemlig 500 eller 1000V men med en meget lille strøm så det ikke ødelægger noget yderligere.
Det kræver at installationen let kan skilles ad, så man kan måle på halvdelen først, dernæst på halvdelen af den fejlbehæftede o.s.v. På den måde kan man ret sikkert indkredse hvor fejlen er. 
Det er forholdvis let at skille de 2 sider ad, de er samlet i den første lampe, så man kan let konstatere om det er på den ene eller anden anden side fejlen forekommer.

Er det fugt i lamper kan man ikke udelukke at det kommer igen. 

Kan elektrikerne trække lamperne uden om HPFI relæet, eller er det fuldstændig nogo?

 

Hvis lamperne skal forsynes med 230V , er det nogo. HPFI/RCD relæet er der for at øge sikkerheden. Så glem det med at gå uden om HPFI/RCD relæet.

fase
S. Fabrin skrev den 25-12-2020 10:49:35

Hvis lamperne skal forsynes med 230V , er det nogo. HPFI/RCD relæet er der for at øge sikkerheden. Så glem det med at gå uden om HPFI/RCD relæet.

 okay, må man have 2 HPFI relæer i sin tavle? problemet er at jeg har en hovedtavle i mit fyrrum, hvor alle mine bygninger bliver forsynet fra. Når det HPFI relæ slår, går alt strømmen i samtlige bygninger. Må og kan man etablere et HPFi relæ og sikringsgruppe udelukkende til det udendørs belysning?

Ja, det er ikke noget problem at have en gruppe med sit eget HPFI relæ til udebelysningen. Men var det ikke bedre med en reparation af installationen.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 25-12-2020 10:55:17

Ja, det er ikke noget problem at have en gruppe med sit eget HPFI relæ til udebelysningen. Men var det ikke bedre med en reparation af installationen.

 jo absolut, det skal laves korrekt.  Det var bare fremadrettet så jeg undgår at hvis der skulle gå fugt eller fejl i at alt strøm til pillefyr osv ikke går :)

Her kan du købe 3x 1,5mm2 i 500 meter..​LINK​​​


Vi prøver igen, i morgen --
Det er ret almindeligt at man har f.eks. en 2 polet HPFI som alene dækker det u-kritiske parkbelysning. Det kan også være så denne alene dækker fryser, fastbrændslfyr eller andet kritisk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
je_ns skrev den 25-12-2020 11:03:08

Her kan du købe 3x 1,5mm2 i 500 meter..LINK

 Den har jeg også fundet som det eneste. Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke kan få det flere steder :)

ØH ! ! du behøver vel også kun at få det 1 sted fra   
De "billige" steder vil jo kun have det på hylderne som de sælger i 90% af ordrerne.
Jeg kan godt se at kablerne er udsatte på den måde. Det med sløjfer op af jorden til senere brug er risikabel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis