Installationskabel til nedgravning 3x?? på tromler

Hej

Jeg har udendørs belysning med en del ældre kabler i jorden. Disse er "svejset" sammen af elektrikere, da flere har været ødelagt af tidligere ejer i forbindelse med græsslåning og opsætning af tidligere lamper. Der er fin gennemgang i. Desværre slår de HPFI relæet, så der må være overgang i det et eller andet sted. Der er vel omtrent 250-300 meter installationskabel i jorden koblet til 10 lamper parallelt forbundet, 5 på hver side af en alle.
Jeg tænker det må være svært at fejlfinde på, da relæet slår periodisk. Eller er det forholdsvis ligetil for en elektriker?
Jeg overvejer at trække helt nye kabler, så jeg ved alt er nyt, men det passer rigtig dårligt med de 50 eller 100 meter man kan få i diverse jem&fix, harald skrald, jeg vil gerne have en kabeltromle med 300-400 meter kabel på, men jeg synes ikke det er til at finde.
Vil 3x1,5 ikke være tilstrækkeligt?
Hej Jeg har udendørs belysning med en del ældre... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 25-12-2020 11:15:19

ØH ! ! du behøver vel også kun at få det 1 sted fra   
De "billige" steder vil jo kun have det på hylderne som de sælger i 90% af ordrerne. 

 Det er korrekt   jeg har dog svært ved at kende kvaliteten og synes det er en Jungle at hitte ud af om det skal være den ene type eller anden type.   5,8 kr. pr. meter er vel også en OK pris?

Det viste kabel er det man kalder "let installations kabel". Det er godkendt til nedgravning.
Det er ikke godkendt til at ligge i vibreret beton.
Så kvaliteten må siges at være under det bedste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-12-2020 11:25:30

Det viste kabel er det man kalder "let installations kabel". Det er godkendt til nedgravning.
Det er ikke godkendt til at ligge i vibreret beton. 

 perfekt, det må blive alternativet at grave 250 meter ny kabel i jorden, såfremt elektrikerne ikke let finder fejlen. Det kan jo næsten ikke svare sig at have dem til at lave ret mange timers fejlfinding

Så vidt jeg husker så er de Nordlux lamper monteret med en lille klemrække på en plast plade som skubbes op i røret. Det er ikke en særlig god måde hvis man kun lige overholder kravene. Jeg har med held fået skubbet en tynd vægget plastrør op som yderligere isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Efter 5-6 timers detektivarbejde med fejlfinding i dag er det hele vist endt lykkeligt :) Jeg fejlsøgte på hhv. højre og venstre side af alleen og fandt frem til det var på højre side set fra bygningen op mod vejen der var en fejl på. Derefter pillede jeg den midterste lampe ned og fik derefter ingen udfald af HPFI relæ, derefter kunne jeg fortsætte ned indtil det endte ved sidste lampe som fører videre til en samledåse på min postkasse væg. Det er formentlig her fejlen har været, for efter jeg pillede den fra har der ingen udfald været i 8-10 timer :)
Jeg har i en samledåse sat en nordtronic zigbee dimmer i, så lysene tændes og slukkes med mit resterende lys i gårdspladsen og styres via Phillips Hue rutiner.

Lidt reetablering af græs, så skal det nok blive fint. 
Godt det lykkedes at finde fejlen.
Husk at der skal være mekanisk beskyttelse omkring kablet hvor det kommer op af jorden. (Lovkrav)

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis