Is på taget

Var på loftet at kigge til mit tag, da frostvejret satte ind, og kan se der sidder rimfrost på teglstenene indvendig. Tænker om det er normalt? Eller om jeg skal høre noget, og evt. hvad? Taget er understrøget, altså uden undertag, og huset fra midt 80,erne. Umiddelbart virker loftrummet tørt og er godt ventileret, ikke nogen grim lugt af skimmel eller andet. Kunne ikke se der var noget dryppen, da det begyndte at tø, det er som om det bare forsvinder igen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt normalt med rimfrost på tegl. Er loftet tørt uden lugt som du skriver er der ingen grund til bekymring.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Rantzau og tak for svar.

Så er jeg mere rolig :-) , det er måske også logisk nok, der kommer jo også is på den udvendige side, når det fryser,4-5 grader, og loftrummet bliver vel næsten ligeså koldt. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Loftrummet er naturligvis lige så koldt som uden for, hvis der er nogenlunde isoleret. Lidt rim på tagsten er ikke alvorlig. Og selv om der skulle dryppe en anelse så vil det tørre ud ved normal ventilation af tagrummet.
Så hvis du du stikker hovedet derop en dag med en smule blæsevejr og du mærker lidt træk på dine kinder, så glæd dig over at det er som det skal være.
Jeg har set huse hvor folk at kravlet rundt ved tag fod og rygning for at stoppe alle huller. Det er en fuldstændig misforståelse, og medførte da også slimede spær m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik - og tak for svar, jeg bliver mere og mere rolig :-) 

Tegl taget er understrøget, og der er lavet ekstra ventilation, så jeg kan sagtens mærke træk på kinderne, når det lufter :-)

MVH

Christian 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er der bare en rimelig hældning på taget (og det plejer der at være på tegltage), er risikoen for dryp stort set lig nul.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Ved manglende udluftning, skiftende frost om natten og solen på om dagen med tø i tagrum kan der opstå mange små istapper under tagflade. Hvis det står på i længere tid er det skadelig. Men ikke i trådstarters tilfælde ifølge beskrivelsen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Var lige oppe at kigge nu, hvor tøvejr er sat ind efter frosten. For mig at se, tørrer det bare stille og roligt, uden dryp, eller vand der løber. På billedet er der kun lidt rim tilbage i siden af stenen. Så mon ikke jeg kan sove rolig :-)

MVH
Christian  
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan både være rolig i vågen og sovetilstand. Godt nytår.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Godt nytår :-)

Lige et tillægs spørgsmål, når snakken går på ventilation. Huset er den ene ende af et dobbelthus, dvs. der er kun en gavl med 3 x udluftnings riste + udluftning i taget på langs og i tagfod. I den ende der er bygget sammen med naboen, er der en indbygget carport uden loft
isolering. Kunne det være en ide at lave huller til et par riste i loftet på carport, for ydeligere at skabe lidt gennemtræk langs hele loftrummet? De kommer så godt nok til at vende nedad.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Med din beskrivelse af at du kan mærke "træk på kinderne" så er det ok og der er ikke brug for mere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis