Krydshegn

Go' daw !

Er der nogen som har et forslag eller ide' til udformning af et krydshegn fremstillet af træ. Jeg skal have nyt hegn på altanen og kunne i den forbindelse godt tænke mig et krydshegn, men mangler lidt hjælp til evt. udformning - materialevalg ? (trykimp.)

hilsen

Tølbøl

:idea:
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er formålet med dit hegn ??

Skal det give læ ??

Skal det bare markere hvor terrassen ender ??

Skal du kunne hænge fx sejldug op for at skaffe et ugenert område ??

Hvor højt havde du tænkt dig ??

Hvor lange sektioner ??

OSV...

Fortæl lidt mere om hvad du havde forestillet dig, så får du sikkert bedre svar...

MVH Njord
Hej igen !


Formålet med hegnet er som sikkerhed for ikke at falde ud over altanen, så derfor skal det naturligvis have en vis styrke og robusthed.

Men det er for at give lidt luft til altanen og så kun det måske være en god ide' med et stykke sejldug, der kunne sættes på hegnet, hvis man sommerdage ønsker et ugenert område.

Altanen er placeret på 1. sal i et paracelhus (A-hus). Så det er for at give facaden et nyt ansigt.

Min tanke var at der skulle være ca. tre fag (kryds) og det skal males i en lys farve (hvid) - så om det skal fremstilles af trykimp. eller ubehandlet træ ved jeg ikke, men det bliver sikkert det sidste.

Men det kunne være rart med lidt hjælp til en evt. udforming eller hvor jeg kan finde noget ligende.

Med venlig hilsen

Tølbøl

Go weekend ! l
Et lille råd, sørg for, hvis det er muligt, at lave hegnet med samme hældning som taget. Ellers kommer det let til at se rodet ud og ødelægge det arkitektoniske indtryk af facaden.

Peter
Prøv at tegne huset op sammen med altanen og se hvordan det kommer til at se ud arkitektonisk inden du lavet et stort hegn.

Hvordan er selve altanen lavet er den af stål eller træ ?? har du hjørne stolper ?? Højden på hegnet vil jeg anbefale til at blive ca 1m, jeg er ikke sikker men jeg tror nok at kravene til et sådan hegn er 1 m over "gulv niveau.

Jeg kunne forestille mig nogle "stolper fx 10x10 rejst med 100 cm imellem og en ramme med et krys i fremstillet i fx 50x50mm eller 40x40mm træ ophængt ned 5 cm fri i hver side, der skal lige et par afstandsstykker ind, fx et par stykker opkortet galvaniseret vandrør.
Og en overlægger af fx et terassebrædt. det er høvlet og med faset kant og man kan stå og nyde udsigten... og evt en kold pilsner !!!

Det kræver en præcis opsavning men ellers ikke det helt vilde udstyr.
Hvordan du kan fsatgørre stolperne afhænger meget af hvordan din altan er opbygget, så det får du intet svar på...

Men et ord som symmetri vil være meget afgørrende for at det bliver kønt... Tegn nogle målfaste skitser inden du går igang og vurder om det vil klæde huset inden du går igang!!

Så kan hele hegnet males i en knækket hvis og kan evt beklædes indv med en sejldug.

Venligst Njord

MVH Njord
Annonce
Et godt trik til at se det nye udtryk på huset er at bruge et digital billede af gavlen og åbne det i et simpelt tegneprogram som fx. paint, så kan man ellers muntre sig med at tegne oven på billedet som forsøg inden det bliver til en målfast skitse. dette giver god mulighed for at formgive og vælge farve inden en endelig projektering.

Peter
Hej Njord og Peter !

Tak for rådet, det har sat gang i noget tankevirksomhed.

Er der nogen, som ved hvor jeg kan finde ud af, hvilke bygningskrav der stilles til hegnet på en altan ?

Med venlig hilsen

Tølbøl

biggrin
Ja og nej !!!

Først må det lige fastslåes hvilket hus vi taler om og højden altanen sidder i ??

Er det et alm een families hus er det det "lille bygnings reglement" der gælder, er det en etage ejendom ( flere lejligheder ) er det det "store bygningsreglement" der gælder.
Her et et link til retsinfo.dk http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-regl det burde kunne hjælpe dig hvis det er et alm hus.

Venligst Njord

MVH Njord
Hej !

Det er et paracelhus med kælder, stue og 1. sal, men den ene gavl af huset er der en altan på 1. sal og i stueplan, hvor der er nedkørsel til garagen, som er i kælderen.

Nu kan jeg jo munter mig med at læse lidt i det "lille bygningsregl".

Go' weekend

Tølbøl
Men husk at fortælle os om dit videre arbejde med projektet og smæk gerne nogle billeder på når du er færdig...

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også