Sammenkobling af afløbsrør

Hej LDS,
Jeg er igang med at udskifte mit toilet med et væghængt et af slagsen, og er løbet ind i en lille udfordring.

Jeg skal have koblet de 2 rør på billedet herunder sammen - men for det første er det sorte rør ikke langt nok, og for det andet er de 2 rør ikke lige overfor hinanden.
Rør i gulv er 110 mm.

Jeg overvejer om jeg bare kan forlænge det sorte rør og sætte det lidt skrå ned i det orange, med en form for overgang i gummi - men jeg tænker ikke det følger 'reglerne'?
På forhånd tak for jeres forslag. Henrik
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Overgangen skal være helt tæt medmindre du ønsker at hele huset lugter af kloak. Der findes diverse bøjninger man kan købe for at få vinkler på ligesom man kan få overgange der gør dimensionerne mindre.

Men alt det ved den VVSer som burde udføre dette stykke autoriserede arbejde.  

Ask
her bliver du nød til at bruge en HL muffe , (der er jo ingen krave at sætte bøjningen i )
den kommer lidt op over gulvet , så det bliver nok en 30 eller 45gr bøjning der skal bruges
så er det både tæt og lovligt
En anden mulighed er at kigge ned i røret og se hvor langt der til næste muffe. Er det kun 5-8 cm kan du hugge gulvet op omkring rørstumpen og få den trukket op. Så er der også lidet mere plads til den rigtige bøjning.
og NEJ NEJ NEJ overvejer om jeg bare kan forlænge det sorte rør og sætte det lidt skrå ned i det orange 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for gode svar.
@Bredker - Du har ret i at det ikke er en krave at sætte noget fast i, så hvis jeg 'bare' køber nogle bøjninger, så kan jeg ikke umiddelbart få dem sat fast i det orange rør. Medmindre man kan bruge den krave jeg har til at ligge ved siden af på billedet? Eller kan købe en bøjning med krave. 
@Ev elmand - jeg kan se 30cm ned i røret, og kan ikke se nogen samling eller andet. 
Annonce
Kan du ikke hugge lidt af gulvet op omkring røret og sætte en skydemuffe på, så har du en tæt overgang,

fase
Det ser ud til at det er toppen af en muffe, hvor stykket med gummiringen er skåret væk?

Det må du kunne se hvis der er en lille kant cirka 7cm nede i røret. Hvis røret er ca110mm indvendigt er det en muffe hvor gummiringen er skåret væk.

Den bedste løsning er som tidligere beskrevet at hugge op omkring røret og evt skære muffen væk, så du kan få en samlemuffe på.

En HL ekspansionsmuffe Link vist ikke godkendt VA link til pvc-pvc samlinger og kan godt krympe lidt og blive luft utæt så det ville jeg være forsigtig med. Og duer nok ikke hvis det er en muffe der sidder der.

Alternativet kunne man få et kloakfirma til at sætte en punktrenovering i og derved lime en ny muffe i(2-4.000kr)


Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 25-12-2020 11:05:11

Det ser ud til at det er toppen af en muffe, hvor stykket med gummiringen er skåret væk?

Det må du kunne se hvis der er en lille kant cirka 7cm nede i røret. Hvis røret er ca110mm indvendigt er det en muffe hvor gummiringen er skåret væk.

Den bedste løsning er som tidligere beskrevet at hugge op omkring røret og evt skære muffen væk, så du kan få en samlemuffe på.

En HL ekspansionsmuffe Link vist ikke godkendt VA link til pvc-pvc samlinger og kan godt krympe lidt og blive luft utæt så det ville jeg være forsigtig med. Og duer nok ikke hvis det er en muffe der sidder der.

Alternativet kunne man få et kloakfirma til at sætte en punktrenovering i og derved lime en ny muffe i(2-4.000kr)

 HL muffen er godkendt til dette , og er langt den sikreste løsning

kan du hugge op 7 cm ned kan du jo også sætte en dobbel stikmuffe på , men du skal være sikker på at toppen af det gamle rør er skåret helt rent af , ellers risikere du at det kan stoppe til
Jeg har forsøgt at tage et billede ned i røret - der er ca 30cm ned til det drejer, og der er ingen kanter.
Som i kan se på det andet billede, så er der en meget lille krans øverst ved gulvet.

Jeg kan godt hugge lidt af gulvet så der er plads til en muffe. Er det sådan en her jeg skal bruge: dobbeltmuffe link 

Herudover tænker jeg at Je_ns forslag kan bruges til bøjningen og overgang fra orange til sort rør? 

du skal ned og skære det rent lige under det skrå stykke (resten af muffen)
så skal du 7 cm under der hvor det er skåret rent for at der er plads til overgangen
den du linker til er en skydemuffe , kan godt bruges , men det er mere rigtigt med en dobbelt stikmuffeudvendigt kan du ikke se forskel , men der er en stopkrave indvendig i den du skal bruge

jeg havde nu valgt at bruge en HL muffe , godtnok lidt dyrere men meget nemmere at lave , og så er du sikker på at det er iorden
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis