Profilbrædderne buer og kommer ned....

Hej,
Vi købte en gård for 4 år siden, og har istandsat det meste, mangler kun 1.salen og,lidt div bygninger...
På førstesalen har tidligere ejer renoveret for en 10~15år siden og sat profilbrædde lofter op. Desværre viser det sig nu at de er sømmet op med dykkere. Det betyder at de er begyndt at slippe midt på og buer ned af skråvæggen og kommer til at slippe helt og falde af i løbet af nogen måneder.
Er der nogen der ved hvordan (og om) man kan redde dette?? Jeg forestiller mig at sætte soldater på på skrå og presse brædderne tilbage mod lægterne/spærrene og skrue dem fast med en skrue tværs igennem (og så spartle og male).
Er der bedre eller nemmere måder at gøre det på? Eller skal det reelt tages ned og sættes op forfra?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dykkere burde være nok. Men der skal to til pr. Spær, de skal sømmes i lidt på skrå i hver deres retning, så de ikke kan hives lige ud, men istedet er låst.
Det er vigtigt at brædderne ikke er sat stramt op, da det kan være den klimatiske udvidelse der gør at brædderne ikke hat plads til udvidelse, og derfor søger udad. Det bør undersøges før de hæftes igen.
Og så skal der selvfølgelig bruges dykkere der er lange nok. 

Elektronikteknikeren
Det er ikke fordi de er sat stramt op. Jeg kan sætte skulderen på og trykke dem ind imod igen...jeg tror kun der er 1 dykker pr,spær. De er sat i Fer så det er svært at se antallet...men der er ikke nok 😀
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan sagtens presse det op og skrue det fast  hvis du alligevel har tænkt at male det. Hos min broder pressede vi et loft op efter en vandskade og sømmede efter med dykkere. det kunne kun ses hvis man vidste hvad man skulle kigge efter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du kan også bruge klammer, er klammepistolen indstillet rigtigt, er de næsten "usynligt"Og de holder godt, især hvis du bruger dem i en god længde..
Sæt klammerne ind ved den skrå affasning...

Vi prøver igen, i morgen --
Så fik jeg sat soldater på så det er presset på plads igen.
Jeg kan ikke se hvor spærrene er, så jeg tænker at låne/leje sådan en vægscanner. De skulle kunne finde træspær også.
Er der nogen der har erfaring med disse??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det har jeg ikke, men kan du ikke se hvor de gamle søm har siddet sidder?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du skriver at de er sømmet i feren, går ud fra at du mener noten siden du ikke kan se dem. Hvis du fjerner skyggelisten så kan du måske se hvor de yderste brædder er sømmet, eller mærke hvor spærret er så er det bare at trække en snor mellem dem og sømme efter den.
Tak til jer alle for de gode råd - det har trukket ud pga andre projekter...
NU har jeg fået det sømmet op igen. Tak til Solaris for rådet med sømmene - jeg kunne godt se hvor de sad under skyggelisterne, og det hjalp på den øverste del af skråloftet. Desværre har den der monterede loftet valgt at bruge lidt forskellige mål så der er imellem 80-120cm imellem lægterne. Det gør det ikke super nemt.
Sømmene blev skudt i med dykkerpistol - det ser fint ud, og holder fint (indtil videre :)) 
Det er sat på projektlisten til senere, så må det laves ordentligt når hele etagen skal have en tur.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også