Fermacell lim tykkelse mm

Jeg er lidt på afveje mht hvor tykt limen skal være imellem lodrette plader.

Jeg monterer 90 cm bred 220cm høj og 15mm tyk plade lodret fra gulv til loft.
Pladerne monteres på en træ skellet.
Hvor stor afstand skal være mellem lodrette plade samlinger?
Hvor bred skal fermacell lim være imellem plader? Er det 1-2mm maks 3ller er det 5-7mm..

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er 2 forskellige metoder du har i spil. Lim eller spartel.
Enten klæbefugesamlinger Her vælger man retkantede fermacel plader, og limer dem sammen på kanten. Der trækkes en smal stribe lim på den / de kanter der allerede er sat op, og næsten plade stødes helt imod. Den overskydende lim der presses ud bliver siddende til dagen efter hvor den let hugges af med en spartel.
Eller Spartelfuge samlinger Har vælges også retkantede plader, og man laver plads til 5 - 7 mm spartel i fugen. Her skal der ikke bruges lim. Samlinger i begge retninger skal understøttes. Der skal bruges bredere stållægter hvis det er det der vælges.
Jeg vil absolut vælge klæbefugesamlinger da man der kan have samlinger både lodret og vandret. Der skal stødes helt sammen så her er der ikke noget at tage hensyn til. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når du bruger lim skal der være den afstand mellem pladerne som naturligt opstår når du limer kanten og presser den næste op i mod.
Dvs. Limen bliver trykket ud i pølser som ev elmand beskriver ovenfor. 

Elektronikteknikeren
Fermacells lim kommer i tuber hvor spidsen er formet så den kører naturligt langs med kanten. Tænk på det som lim der skal binde de retkantede kanter sammen. Så tæt som muligt. PS Husk at få det resterende lim af dagen efter, så det ikke størkner helt...
Jeg har erfaring med at der ikke er stor forskel på om det bliver hugget af dagen efter eller en uge efter.
Har set tømrere der ikke huggede limrester af, det var malerens opgave.
Det er en PU lim som udvider sig, så den fylder selv helt ud. Du skal være obs på at pladen kommer på plads og skrues fast med det samme. Presser man pladen på, og kommer til at flytte den lidt så er lim pølsen presset lidt ud og resterne kan så måske ikke udfylde tilstrækkelig.
Så 3-4 skruer klar imellem læber - skruemaskine hænger i bukselinning eller i en snor. Der er ikke plads til at man skal fiske de første skruer op af lommen. Første skrue til at kunne tabes ! 2. og 3 skrue kan så holde på plads og så er man i gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også