Gennemstrømsvarmer og varmtvandsbeholder

Hej,
vi er for nyligt flyttet i nybygget hus. Huset er med varmtvandsbeholder (Metro 160l) og fjernvarme. Vi er en lille familie med 2 voksne og små 2 børn. I det ene badeværelse er der badekar og 2 brusere. Af og til går vi gerne alle i bad sammen så ungerne er i kar og voksne under brusere. Det fungerer super godt, MEN når kar er fyldt godt op, og begge brusere har kørt 5-10 minutter, så begynder det at knibe med det varme vand. Det er ikke et kæmpe problem, og sker sjældent, men alligevel en smule irriterende når det så er.

Nu ved jeg ikke ret meget om varmeinstallationer osv., men det er lavet med varmtvandsbeholder, da der i området ikke kunne garanteres nok tryk til brug af gennemstrømsvarmer (noget i den stil der stod i købsaftalen for grunden).

Jeg sidder og tænker om det overhovedet er muligt at gøre noget ved det - kan ikke se ret mange muligheder må jeg indrømme (men jeg ved jo heller ikke noget om det område). Kom til at tænke på om det kan lade sig gøre at køre det kolde vand ind i varmtvandsbeholderen og vandet ud fra denne, igennem en gennemstrømsvarmer og så videre ud i rørene. Jeg tænker at gennemstrømsvarmeren ikke rigtig vil have en funktion i det daglige, men kan måske varme vandet nogenlunde op, når det i beholderen er ved at være brugt.

Om jeg så nogensinde vil bruge de penge det vil koste er en anden sag, men sidder og tænker om det er muligt, og det kan nogen herfra måske svare på?

Og ikke mindst - glædelig jul folkens :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Formodentlig billigere og mere effektiv at skifte vvb ud med en større model eks en 300 liters model, - hvis du synes den nuværende løsning er for træls.
Vi har en combivandvarmer, med 3kw elvarme som vi bruger om sommeren når fyret er slukket. Hvis vi havde Jeres problem kunne vi tænde for strømmen samtidig med at vi startede badeseancen.Det ville sætte skub i opvarmningen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Få en større VVB. I har em 160L nu skriver du, så kan en 200 eller 250l klare opgaven for jer.

 

Mange tak for jeres svar :)

Jeg har undersøgt det lidt og ser på den her ventil der sidder på retur for fjernvarmen (med kobber streng ind i VVB) at der på den står at den kan justeres fra 45 til 60 grader - jeg antager dette er temperaturen på vandet i beholderen den styrer ved at regulere fjernvarme vandet der får lov at komme igennem. Jeg har skruet en smule op for den, men ikke på max - læser at der generelt anbefales en temperatur på 55 grader da det slår bakterier ihjel, men ikke skaber for mange problemer med kalk. De par grader jeg har skruet op gør dog nok ikke alverdens forskel, så det kan være vi må se på hvad det vil koste at få en større beholder i stedet - og om der er plads til den (heldigvis er der højt til loftet og området over skabene med beholder og ventilation er blændet af, så hvis de blot bliver højere, så burde det være muligt)

Endnu engang mange tak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis