Rigtige forbindelser i rosseteen


Hej er det her den rigtige måde at forbinde dem  her i rosseten. Der er strøm i den sorte og røde. Og den sort var før koblet med den blå. Jeg forstår ikke hvordan det kunne virke sådan
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad måler du strømmen med ?
Hvis det er en polsøger, så kan du desværre ikke bruge resultatet til noget, - de lyser for alt og ingenting.
Ja med en polsøger. Den røde kabel lyser kraftig på en polsøger og den sorte svag. Jeg har kblet min lys og ventilator som ses på billedet. Håber det er rigtig. Alt virker. Men forstår bare ikke hvordan den  blå og den sorte var i en klemme sammen da jeg åbnede rosseten?

Glemte lig billedet
Næh, hvis rød, sort og blå kommer fra samme kabel, - så virker det noget underligt at sort og blå har siddet sammen.
Hvis alt fungerer, så har du i hvert fald ikke gjort noget forkert ved at sætte den sorte ud for sig selv.   
Jeg kan ikke rigtige se om de kommer fra samme kabel. Er svært at i hullet da den er lille
Annonce
Tjek lige om der eventuelt er stikkontakter i rummet der ikke virker...
Rosetter/lampeudtag bliver typisk brugt som samlepunkter, så hvis din installation er samlet af flere årgange, kan den sorte godt være en nul, og den blå også en nul, bare nyere.

Det er ikke så nemt at tjekke en nul med en polsøger. Man kan godt, men jeg vil ikke fortælle hvordan, for det er ikke uden fare hvis man ikke ved hvad man laver.
Så brug enten et multimeter eller bare en stump ledning med en fatning monteret med en lyskilde i.

Men hvis du kan tænde og slukke lyset på en afbryder, er det nok rigtigt med en fase, en nul, og en tændledning. Altså 3 separate ledninger.  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
afbryder til toiletet virker. Men under afbryder er der en stik kontakt. Og den virker ikke nu. Så jeg tror vist at den sorte skal sidde sammen med den blå som før
Det er altid en god ide at montere det som før, hvis det har virket godt. Den sorte og blå skal så helt sikkert sidde sammen.
At polsøer lyser lidt, er blot et tegn på at ledningen ikke er forbundet til nul, og hvis der sidder en ventilator eller noget andet der er tændt ville polsøger lyse meget på den afbrudte sorte ledning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis