Nye opvaksemaskiner - hvad gør jeg?

Jeg bor i hovedstadsoprådet og har to skuffe-opvaskemaskiner fra Fisher&Paykell (som jeg hader :) ). For et halvt år siden holdt de op med at fungere fordi vandindtaget var kalket til og de skulle have nye saltbeholdere (samlet 6000).
Nu - et halvt år efter - er den gal igen. Åbenbart samme fejl.

Jeg er meget i tvivl om hvad man gør her. Jeg ved ikke hvor gamle maskinerne er, men jeg er meget i tvivl om jeg skal købe nogle nye, skotte hele køkkenet og købe en almindelig eller skaffe et BWT anlæg (som jeg egentlig ikke har plads til).

Mit spørgsmål er vel egentlig. Kan de virkelig være rigtigt at en maskine ikke kan holde længere end 6 måneder får vandindtaget kalker til? For mig lyder det helt ekstremt, selv om vandet et hårdt.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du siger kalket til - er det så alene sien i vandindtaget (dén slange kan du tage af og evt rense filteret)?. Hvis det er inde i maskinen ift kalk, så lyder 6 mdr ikke af meget. Afkalkerker kbh kommune ikke vandet, dvs spørgsmålet er hvor meget et BWT anlæg ville gøre.

Hvad med bare at skifte maskinen til en alm maskine - du kan få en ny low-noise for 3500...?

Blødere vand i københavn - check det interaktive kort ift din adresse:
https://heartbeats.dk/koebenhavnernes-vand-er-fyldt-med-kalk-nu-er-der-bloedere-tider-paa-vej-se-hvornaar-det-kommer-til-dig/

Hej Silas. Nu bor jeg i Gentofte, og de blødgør ikke vandet hos os. Der er ej heller planer om det i den nære fremtid - desværre. Det er inde i maskinen vi snakker om. Servicemanden jeg havde forbi sagde at vandet kom ind i maskinen af et forkert hul da det andet var kalket til.

Problemet er at jeg ikke kan skifte til en almindelig maskine - sådan er mit køkken desværre ikke bygget.
 Servicemanden jeg havde forbi sagde at vandet kom ind i maskinen af et forkert hul da det andet var kalket til.
Kunne servicemanden så ikkehave løst problemet?

fase
S. Fabrin skrev den 22-12-2020 11:55:45

 Servicemanden jeg havde forbi sagde at vandet kom ind i maskinen af et forkert hul da det andet var kalket til.
Kunne servicemanden så ikkehave løst problemet?

 Han sagde han kunne skifte vandindtaget - ligesom han gjorde for 6 måneder siden - og jeg sagde at jeg ikke var intresseret da jeg ikke gider have en ny regning på 2x3000 hvert halve år.

Har du overvejet at købe en 60 cm bred opvaskemaskine af andet fabrikat? Så vidt jeg kan se, er din opvaskemaskine 59 cm bred og mellem 82 og 88 cm høj.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 22-12-2020 12:15:52

Har du overvejet at købe en 60 cm bred opvaskemaskine af andet fabrikat? Så vidt jeg kan se, er din opvaskemaskine 59 cm bred og mellem 82 og 88 cm høj.

 Jeg ville gerne købe et andet mærke, men jeg kan ikke finde andre som sælger (integrerbarre) til de mål. Den er ikke 82 cm høj om omkring 41 cm.

Hvis du får monteret et filter ved tilslutningen af bygningen, er du af med problemet.
Du siger at du har 2. Står de oven på hinanden ?
Det bør da være muligt at få plads til en alm. maskine på en eller anden måde.

Prøv at sætte et billede ind af dit køkken.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Altså det lyder som en dårlig konstruktion i maskinen. Men jeg ville monterer sådan et her på vandudtaget til maskinerne. Det er ikke godkendt til drikkevand men fungerer fint til maskiner. Jeg har selv et på vaskemaskinen. 

https://whiteparts.dk/antikalk-anlaeg-til-vaskemaskiner-og-opvaskemaskiner-h279130-484000008901.html

Men du bliver jo nød til at få skiftet eller renset vandindtaget nu. En afkalker får jo ikke den eksisterende tilkalkning til at gå væk.

Men jeg tænker at hvis montøren kan skifte det så må det også være muligt at skrue det løst og nedsænke det i fx en citronsyre opløsning i nogle timer. 

Ask
Kan du måske skrive hvilke maskine det handler om (fabrikat og modelnummer)

Ask
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis