Nye opvaksemaskiner - hvad gør jeg?

Jeg bor i hovedstadsoprådet og har to skuffe-opvaskemaskiner fra Fisher&Paykell (som jeg hader :) ). For et halvt år siden holdt de op med at fungere fordi vandindtaget var kalket til og de skulle have nye saltbeholdere (samlet 6000).
Nu - et halvt år efter - er den gal igen. Åbenbart samme fejl.

Jeg er meget i tvivl om hvad man gør her. Jeg ved ikke hvor gamle maskinerne er, men jeg er meget i tvivl om jeg skal købe nogle nye, skotte hele køkkenet og købe en almindelig eller skaffe et BWT anlæg (som jeg egentlig ikke har plads til).

Mit spørgsmål er vel egentlig. Kan de virkelig være rigtigt at en maskine ikke kan holde længere end 6 måneder får vandindtaget kalker til? For mig lyder det helt ekstremt, selv om vandet et hårdt.
Jeg bor i hovedstadsoprådet og har to skuffe... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Frisk - Ja, men det er jo bare dyrt :) SÅ overvejer jeg at lave køkkenet om i stedet.

@Jens J. Nej, de er desværre ved siden af hinanden. Køkkenet er noget i den her dur: https://www.peterellegaard.dk/wp-content/uploads/elementor/thumbs/DSCN0641-nkeohhyh5r7vy56b7ooh3839vivvun2q7rnlutvbe8.jpg

@AskH. Det er helt sikkert en dårlig konstruktion - og jeg hader den for det. Spørgsmålet er bare om den er så dårlig at man virkelig kan forvente det ikke holder i 6 måneder. Opvaskemaskinen er en fisher&paykell DH60
peterkk skrev den 22-12-2020 20:03:45

@AskH. Det er helt sikkert en dårlig konstruktion - og jeg hader den for det. Spørgsmålet er bare om den er så dårlig at man virkelig kan forvente det ikke holder i 6 måneder. Opvaskemaskinen er en fisher&paykell DH60

Nu kan det jo være at maskinen er designet til et andet marked hvor der ikke er så meget kalk i vandet... Det er ikke nødvendigivs firmaets skyld hvis nogen tager deres produkter og bruger dem et sted de ikke var tiltænkt.

Men som sagt så ville jeg prøve at afkalke dimsen selv også sætte et simpelt kalkfilter foran selve maskinen.
Hvis du kan komme til at aflæse serienummer markatet på maskinen kan du vist finde en reservedels tegning hos producenten. Den hjælper nok også lidt med hvad der skal skrues af (også kan du også få opklaret om delen faktisk er virkelig dyr eller om det bare er reperatøren der tjener lidt ekstra på dig)
https://www.fisherpaykel.com/us/support/user-manuals/ (klik på looking for parts manual?)

Ask
Noget helt andet er om du er sikker på det er kalk ?
Hvis de ikke er vedligeholdt kan der nemt være en del forskelligt i gamle rør. Selvfølgelig især på det varme vand men hos mig oplever jeg det nu også på det kolde. Har tidligere haft problemer med vandhane fordi nogle større stykker rust blokerede flexslangen. 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis