Vægbeklædning

Jeg er så priviligeret som pensionist, at have et lille pedeljob på et bosted for unge mennesker. Desværre har et par stykker været lidt udadreagerende, og lavet et par ikke så pæne men ret markante huller i væggene beklædt med gibs. Og ja, det er noget der nærmere sig byggesjusk, da væggene kun er beklædt med et lag gibs på træskelet, og tapetseret glasvæv.

Så nu efterlyser jeg lidt gode ideer og inspiration til, hvordan jeg skal opgradere væggene.

Det er aktuelt to loftværelser, altså er der både lodrette og skrå flader. Jeg er pt lidt usikker på, hvilke regler det skal opfylde vedrørende brand, men alle værelser er udstyret med branddøre og sikret med gibs på etageadskillelsen. Jeg tror væggene skal indgå i brandsikringen og slutte tæt ned til den brandsikrede etageadskillelse.

Jeg kunne tænke mig noget der er mere slagfast (krydsfiner?) end gips, og nemmere at reparere end glasvæv. Hvis jeg reparere det ødelagte så gibsvæggene er intakte igen, kan jeg mon så beklæde med fx krydsfiner? Kan vægfinish blive ok ved at male direkte på krydsfiner eller skal det have fx filt?


Jeg kan alt - når det lykkes.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Krydsfiner er ikke brandsikret. Jeg ville med en feincutter skære skader ud i firkanter. Skære nye stykker og putte dem i hullerne. Derefter enten rive filtbanen af og ny op, eller rep med en stump og male. Mod dan et par knajter, er det kun støbefiner, der holder.
Frisk skrev den 21-12-2020 16:41:52

Krydsfiner er ikke brandsikret. Jeg ville med en feincutter skære skader ud i firkanter. Skære nye stykker og putte dem i hullerne. Derefter enten rive filtbanen af og ny op, eller rep med en stump og male.

Hvis den nuværende gibsvæg bibeholdes, er det så ikke brandsikkert, selvom der kommer en ekstra træbeklædning udenpå. Træ der er klasket tæt op mod noget brandtrægt (så ild ikke får luft bagfra) brænder ikke særlig godt, og opfylder måske brandkrav. Der må jo gerne være profilbrædder på loftet!

PS: Det er glasvæv, ikke filt.

PPS: Støbefiner eller rustfri plader :-)

Jeg kan alt - når det lykkes.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du skruer 12,5 mm fibergips uden på gips plader så er det brandsikker og meget holdbar. Du kan bruge 900 x 1200 mm retkantede og så lime dem i samlinger. De kan spartles og males. På den måde er det ikke så stort et problem at reparere bagefter.
Er det meget voldsomme beboere har jeg set på et bosted at man har billeder m.m. på vægge og uden på er der monteret plexiglas. Men det er den type mennesker som plejere ikke må gå alene ind til. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-12-2020 18:21:42

Hvis du skruer 12,5 mm fibergips uden på gips plader så er det brandsikker og meget holdbar. Du kan bruge 900 x 1200 mm retkantede og så lime dem i samlinger. De kan spartles og males. På den måde er det ikke så stort et problem at reparere bagefter.
Er det meget voldsomme beboere har jeg set på et bosted at man har billeder m.m. på vægge og uden på er der monteret plexiglas. Men det er den type mennesker som plejere ikke må gå alene ind til. 

Fibergibs vil jeg da lige tjekke ud, den havde jeg ikke tænkt på - det lyder om en fremkommelig måde, og kan se den anvendes på fx skoler. Det må kvalificere den.

Med hensyn til opsætning, så har jeg erfaring for, at det er ret svært at finde træskelettet bag de nuværende plader. Jeg har sådan en (billig) søger, men synes ikke rigtigt den giver et sikkert billede. Skruerne er sfl gemt under spartel og glasvæv, kan man mon mærke dem med en god magnet, eller er det nemmest at lave nogen prøvehuller (lille bor), og så strege skellettet op inden fiberpladerne skrues på. Eller er det nemmere at klæbe dem op?

Finish går jeg ud fra er som med alm gibs: Spartel og male.

Beboerne er ikke SÅ voldsomme - det er pt børn +/-10 år. Men en skrivebordsstol laver ret store skrammer.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Når nu der skal ekstra lag plader på så er det ikke noget problem med nogle ekstra små huller i gipsplader. Så jeg ville tage noget tyndt, en syl, dykker, eller noget lignende. Så begynder du ca. 40 cm fra et hjørne og leder efter forskalling. Finder begge sider af 1. forskalling. Leder igen 40 cm henne, og så har ret hurtigt fundet ud af mønstret samt bredde som er brugt. Du kan evt prøver lidt oppe også så du er sikker på at forskalling er lodret eller vandret.
Er det 30 cm afstand så kan du bruge fermacel både lodret og vandret altså 90 eller 120 cm. Finder du et mønster på 40 cm så vil det være bedst at bruge 120 cm og lade de 90 cm gå opad.
Du skal naturligvis bestille skruer der passer til fermacel og i den længde så det kan nåind til forskalling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-12-2020 22:53:55

Når nu der skal ekstra lag plader på så er det ikke noget problem med nogle ekstra små huller i gipsplader. Så jeg ville tage noget tyndt, en syl, dykker, eller noget lignende. Så begynder du ca. 40 cm fra et hjørne og leder efter forskalling. Finder begge sider af 1. forskalling. Leder igen 40 cm henne, og så har ret hurtigt fundet ud af mønstret samt bredde som er brugt. Du kan evt prøver lidt oppe også så du er sikker på at forskalling er lodret eller vandret.
Er det 30 cm afstand så kan du bruge fermacel både lodret og vandret altså 90 eller 120 cm. Finder du et mønster på 40 cm så vil det være bedst at bruge 120 cm og lade de 90 cm gå opad.
Du skal naturligvis bestille skruer der passer til fermacel og i den længde så det kan nåind til forskalling.

 Jeg kunne godt se det ende med et ekstra lag fibergibs. Jeg vil prøve med en syl eller lignende i et naboværelse der alligevel skal renoveres, så kan jeg i hvertfald få styr på skillevæggen, og også prøve om jeg kan få min scanner (STANLEY Detektor 300, billigt skrammel, men alligevel) til at vise noget fornuftigt.


Jeg kan alt - når det lykkes.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også