Opvarmningskilde - 1 plans hus

Hejsa,
Vi har købt hus sidste år og står overfor en renovering.

Vi er dog i tvivl om opvarmning.

Vi har opvarmer i dag med elradiatorer i et 1 plans hus på 178 m2. Huset er fra 1976 og der er installeret genvex også. Problemstillingen består i at vi faktisk ikke ved om det kan betale sig at ændre opvarmningskilde.

Vi bruger i dag ca. 17000-19000 kWh om året. I kroner og øre omkring 26.000 (måske lidt mindre) kr. til varme OG vores almindelige elforbrug.

Først ønskede vi gulvarme i hele huset. Det er dyrt. Meget dyrt. Talte med et par fagfolk som sagde, at det giver måske ikke mening af etablere gulvvarme i værelserne (soveværelse + børneværelser). Det overvejede vi, da det jo er billigere. Talte så med køl/varme firma som sagde at gulvvarme aldrig vi blive rentabelt for os. Faktisk sagde han, at det end ikke ville kunne betale sig for os at installere en luft-vand varmepumpe.

Han ville anbefale at installere 1-2 luft-luft varmepumper, da dette ville kunne reducere vores elforbrug uden at koste alt for meget i etablering.

Vores hus har betongulv og er isoleret med omkring 100 mm.

Vi ville være kede af at skulle undvære gulvvarme på badeværelserne i det mindste, men er omvendt heller ikke interesseret i at betale et par hundrede tusinde for at få gulvvarme i 2 rum.

Hvad tænker I?

Råd, input, ideer modtages med kyshånd.

På forhånd tak.
Hejsa, Vi har købt hus sidste år og står overfor... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan lave en kwh til 35 - 45 øre på træpiller alt efter om jeg køber i Tyskland eller i DK. 
Frank Chr. skrev den 22-12-2020 01:01:30

Jeg kan lave en kwh til 35 - 45 øre på træpiller alt efter om jeg køber i Tyskland eller i DK. 

 Glemte at nævne, at træpiller ikke er en mulighed for os. Hvis vi vælger en anden kilde end el, så skal det være gas pga. lokalplanen/tinglysning. Vi kan vælge el, da huset er bygget med el som opvarmningskilde før elvarmeforbuddet.

Vi l bare lige give mit besyv med uden jeg har noget særligt forstand på det:

Men jeg slytede med min kæreste fra en ungdomsbolig, fordi der man må man maks bo 3 mdr efter man er færdiguddannet - et et række ud på 75 m2, fra slutningen af 80´erne.

Der var guldvarme i badeværeslet og alt var godt.

TIl til vi fik en efter regning efter første vinter på varme på 8000 kr.

Og det er satme mange penge som 2 arbejdsløse og med et barn så , noget måtte der gøre for at få en anden varmeløsning.

Først var jeg på en brændeovn, de det jeg vokset op med, og skanke træ i soven eller finde affladstræ, engangspaller og lign osv.

Men jeg forstød ikke at vi endte ned en luft-tuft, isæt fordi den også hvar airconditionon om sommeren, fx lige får man har knoklet i haven med at klippe høk eller slå græs.

Bevares det er dyrt at bruge den til aicondision, men den havle time et par weekender om året går nok lige an.

Nu er dit hun dobbelt så stort så jeg kan godt forstå han sige to evt, det kan gøres for under 15.000 kr. , og du spare 2/3-dele af elregningen!

TRiadionellet Elratioatorer kan altdig betale sig andet end i "nødstilfælde" .

Vi blev i al dals super glade for det, selvom det var en stor invenstering for en på Elevløn og en på SU og et kostede 16.000 med alt for EN, men det er også ca 15 år siden nu, så det er nok blevet billigere siden.

Mine forældre byggede helt nyt hus i samme periode og valgte ja at grave hele haven op, for at ligge jordvarme ned. Men i et alm nyggeri, så skal du bo der i virkeligmange år, for med mindre du selv graver alle  renderne med en spade, så er fortjenesten hurtigt tabt.

De har så suplleret med solcaller på hele taget, men det så en anden el af historien.

Men jeg var selv med til at hjælpe med at grave, nu kan jeg ikke huske det helt for jeg var ikke så gammel. men nok 100 meter slanger ned i haven, det var VIRKELIGT et stort arbejde.

Luft til tufl for du af en montør der kommer og laver det på 1-2 timer og så kører det !

Ja så havde vi godt nok stadig en Elvandmarmer til varmt vandt og bade, men det blev også markant biligere, vores næste årsregning for varme var på 2000 kr istedet for 7000 kr, så reelst var den tjent hjem inden for 3 år.

Men min forældre byggede jo også helt nyt, det er tit nemmere at "lave noget rigtigt fra starten" en lave noget om. Fx en kælder eller varmeløsning. Altså du kan jo godt lave elgulverma i de 2 badeværelser, men bare vid det sluge strøm som en si.

Alternativt så købe nogle gode bademåtter så man ikke så slemt får fornemmelsen af kolde tæer lige når man står ud af badet ;)
Jeg er lidt usikker på flere ting, bl.a:
1: hvordan er huset isoleret? Tag, vinduer/døre, vægge?
2: hvor meget af renoveringen vil I selv forestå?
3: har I overvejet solceller?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Jeg har selv el varme i huset og vil ikke undvære dette, da det er utrolig hurtig til at skifte om. Dvs. når vi i Danmark har skiftende vejr så kan min varme kilde følge med.
Jeg har så valgt at efterisolere og på den måde fået varme forbruget ned (205 m2 + 88 m2 kælder = 12000 kwh pr. år) med 2 varmepumper.
Kan ikke blive klog på hvor mange penge I vil kaste efter projektet, men selv ville jeg gå efter efterisolering, nye vinduer, varmpe pumpe, el gulvvarme og så til sidst se om du har plads til solceller pænt integreret i taget. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Så længe huset står anført i BBR som el-opvarmet, må man vel godt supplere med fx. (vandbåren)pilleovn, brændeovn m.m. Det må man i hvert fald her i fjernvarmeområdet.
lyhne1 skrev den 22-12-2020 02:53:50

Jeg er lidt usikker på flere ting, bl.a:
1: hvordan er huset isoleret? Tag, vinduer/døre, vægge?
2: hvor meget af renoveringen vil I selv forestå?
3: har I overvejet solceller?

 Huset er ifølge Energirapporten ok isoleret. Dog er der nævnt at loft bør isoleres yderligere og vinduer udskiftes. For at besvare dine spørgsmål:

1: Vægge er vidst skalmur med 120 mm isolering. Loftet er isoleret med 170 mm og der er i dag termovinduer. Selve taget er ikke isoleret vil jeg tro. Men du mente måske loftet?
2: Jamen den indvendige renovering var planen at jeg selv udførte ændring i planløsningen. Dvs. selv fjernede væggene og etablerede nye indervægge. Muligvis også selv banke gulvet op hvis der kun er tale om et enkelt eller værelser. Spisestuen som er 40 m2 og stuen som er 26 m2 ønsker jeg ikke selv at banke op.
3: Vi har ikke overvejet det som sådan, men det er ikke noget vi er afvisende overfor.
Frank Chr. skrev den 22-12-2020 09:13:06

Så længe huset står anført i BBR som el-opvarmet, må man vel godt supplere med fx. (vandbåren)pilleovn, brændeovn m.m. Det må man i hvert fald her i fjernvarmeområdet.

 Jeg er ikke sikker, men du har sikkert ret. Jeg tænkte mere på en komplet udskiftning af varmekilde. Men ville det ikke være overkill at bruge så mange penge på en supplerende varmekilde?

MLU skrev den 22-12-2020 07:10:04

Jeg har selv el varme i huset og vil ikke undvære dette, da det er utrolig hurtig til at skifte om. Dvs. når vi i Danmark har skiftende vejr så kan min varme kilde følge med.
Jeg har så valgt at efterisolere og på den måde fået varme forbruget ned (205 m2 + 88 m2 kælder = 12000 kwh pr. år) med 2 varmepumper.
Kan ikke blive klog på hvor mange penge I vil kaste efter projektet, men selv ville jeg gå efter efterisolering, nye vinduer, varmpe pumpe, el gulvvarme og så til sidst se om du har plads til solceller pænt integreret i taget. 

 Savner I gulvvarme?

Vi forventer også at kunne reducere pænt i vores forbrug hvis vi udskifter vinduer og døre samt isolerer loftet.
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis