"Klik" lyd fra væggen ved radiatorer

Hejsa.

Jeg har en lejlighed hvor jeg fornyeligt er begyndt at opleve små / høje "klik" lyde fra væggen tæt på radiatorene i stuen. Til at starte med troede jeg det var "dryb" lyde. De lyder mest af alt som når noget drypper på noget træ eller ned i en metalspand. Dog efter at have lagt øret til væggen hvor lydene kommer fra og konstateret at jeg svagt kan høre lydenen hvis jeg lytter til rørene i badeværelset, så føler jeg mig ret overbvevist om at det ikke er dryblyde.

Lydene kommer periodisk henover dagen og typisk serier af 5-10 klik med 10-20 sekunders mellemrum mellem hvert klik. Jeg syntes at det er mest om morgenen og om aftenen dvs når temperaturen stiger og falder udenfor. Jeg kan ikke direkte provokerer lydenene ved at skrue op og ned for varmen, men jeg syntes det er blevet bedre efter jeg har slukket radiatorene i den side af lejligheden hvor det kommer fra.

Jeg har googlet en del for at finde frem til hvad det højst sandsynligt er og hælder utroligt meget til at det må være varmerørerne der udvider sig og trækker sig sammen. Mit eneste problem med den teori er at lydene ikke har været der året forinden...

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej her? Hvordan diagnosticerer jeg bedst muligt det her? Den VVS'er jeg havde på besøg virkede også lidt på bar bund og det er svært at diagnosticerer når det er tilfældigt hvornår lyden kommer.

Vi har fjernvarme og naboerne lader ikke til at have problemet.

Kasper
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en kakerlak laver typisk kliklyde på den måde 
Det er altid svært med lyde..
Er du ny i lejligheden?
Et bud kunne være oohænget til radiatoren.. metal mod metal, kan skabe den klik-agtig lyd, når det bliver koldt/varmt, da det hhv. udvider sig og trækker sig sammen..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nej jeg har haft lejligheden i snart 4 år. Det er første år det er sådan.

VVS'eren var lidt i retningen at det måske kunne underboen ikke bruger noget varme da de bygger om. Han mente måske det kunne have betydning for at det tryk det der kom op i mine rør var blevet større og en tæt på defekt ventil et eller andet sted måske også kunne skabe lydene...:)

Kasper
Ok..
Det er en svær fejlsøgning, da Lyden kan vandre meget langt,  og du jo nok ikke har adgang til hele varmesystemet, f.eks. i andre lejligheder..
Håber du finder en løsning, eller underboen snart er færdig med ombygning🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Hej Kasper.
Vil blot høre om du har fundet et svar? Jeg har præcis det samme problem. Dog har det vandret fra et rum til et andet, men i samme væg/ mur. Håber at du har fundet en årsag / løsning.
Vh Bente
Hej Kasper,

Ligesom Bente, kunne jeg godt tænke mig at vide, om du stadig døjer med samme problem. Det gør jeg, og er desperat efter en løsning - og om ikke andet blot en årsagsforklaring 😅

Venlig hilsen Emilie
Jeg gætter på at lyden kommer fra varmerørene, der udvider sig og trækker sig sammen. Hvis de ligger uheldigt vil det give knirkelyde. Hvis det er tilfældet vil lyden kun være ved radiatorerne i fyringssæsonen.  

Desværre kan det være en meget stor omgang, hvis alle rør skal ændres.

 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis