Hjælp til køb af korrekt kontakt - korrespondance/krydsning

Hej alle,

Jeg skal have skiftet nedenstående stik, men når jeg kigger i butikkerne kan jeg ikke finde samme model.

Jeg antager der nok er kommet en nyere version på markedet, eller at jeg evt. kigger efter noget forkert ude i butikkerne.

Stikket styrer tænd/sluk og dæmpning af lyset i vores gang, og er 1 ud af 4 stik der kan styre lyset.

Hvad hedder nedenstående stik, og skal jeg være OBS på noget i forbindelse med udskiftningen?

På forhånd tak for jeres hjælp.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en almindelig afbryder med kun een sluttefunktion. Sad der ikke en lille fjeder under tangenten, så den selv gik tilbage til udgangsstilling? Så er den sikkert tilsluttet et kiprelæ.

Søren O
Præcis, der sidder en lille fjeder. Så her render jeg og leder efter noget helt forkert :-). Der er vidst ikke noget at sige til at jeg som regel overlader sådan noget her til de professionelle... :-). Men nu skal jeg altså have det lært, så jeg selv kan få lavet alle de småting jeg nu engang må og kann
Så skal du have fat i en helt almindelig afbryder til f.eks. et lampeudtag.
Opbygningen med kiprelæ er rigtig god, især ved “mange” betjeningssteder. Det giver en langt enklere ledningsføring.

Søren O
Stærkt, Søren. Tak for svar.
Det hedder en 1 polet afbryder. Ordet stik som du starter med henviser til stikkontakt som er noget helt andet.
Den fjeder du skal bruge er anderledes end den du har for nuværende. Det er en 3 fliget bladfjeder, og skal monteres over en af de sorte knapper som tangent skal klemmes på med midterste del af fligen opad. ( i den nye udgave er der 2 små sorte knapper).

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
For at gøre det nemt så er det disse to dimser

https://www.greenline.dk/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/lk-opus-66-bladfjeder
https://www.greenline.dk/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/lk-fuga-1-polet-afbryder

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis