Solcelle lader til brug i haven

Jeg har en lille vægt med display jeg skal have stående udenfor hvor det ikke er strøm tilgængelig. Units skal stå uden for fra sidst marts til ca august.

Vægten bruger 5/6 volt og bruger ca 40mA dvs har i praksis et forbrug på 1Ah eller 5wh per dag.
Et 4R25 batteri eller et 6V motorcykel batteri er typisk på ca 6Ah dvs i praksis vil det kunne give strøm i 7-10 dage før batteriet løber tør.

Løsningen må derfor være at sætte en lille solcelle, lader og genopladeligt batteri op som kan holde unit med strøm igennem sommeren.
Pga spændingen på 5 volt er det oplagt at kigge på mobiltelefon powerbank med solceller men dem jeg har fundet er lige underkanten med (solcelle) kapacitet.

Jeg kan ikke tænde/slukke unit og derfor nedsætte strømforbrug til gengæld er det ikke kritisk om unit står uden strøm en dag eller 2 hvis det bliver overskyet så solen ikke kan lade. Unit vil i givet tilfælde bare lukke ned og starte igen når strømmen kommer tilbage. Hvis det er en samlet unit er det til gengæld et krav at den kan stå i det danske (regn)vejr.

Er der nogle der er bedre til at google end mig og kan finde noget passende til en sådan opgave?
Det skal først bruges om et par mdr så om det først skal sendes fra Kina gør i den forbindelse knap så meget.  

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
var det ikke meget nemmere at tage 2 motorcykel batterier og så bare bytte den en gang om ugen
var det ikke meget nemmere at tage 2 motorcykel batterier og så bare bytte den en gang om ugen

 Med risikoen for at lyde utaknemmelig for et råd så var det ikke det mit spørgsmål gik ud på. 

Det er en unit der skal stå uden menneskelig indblanding så ligesom jeg direkte skrev at det ikke er muligt at tænde/slukke er det heller ikke relevant at skifte batterier. Det er en unit der skal passe sig selv fra marts til august og derfor skal have en strømforsyning der består af solceller (eller anden strømgenerende genstand) samt et batteri til at klare forsyningen op til ca 1Wh per dag.
Hvor mange skal du bruge og hvad en din end application / target pris?
Hvis det bare er en enkelt til hobby brug så findes der en masse solcelle-powerbank - fx her.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hvor meget vil du betale for det? her Solcelle.dk  Er det omkring 2000kr  for et anlæg som så rigeligt kan levere. Hvis batteriet er stort nok kan der leveres strøm i mange gråvejrs dage.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Forstår ikke helt hvad du bruger din vægt til, når det er helt nødvendigt med kontinuerlig strømforsyning. Vil gerne høre lidt mere.

Søren O
Forstår ikke helt hvad du bruger din vægt til, når det er helt nødvendigt med kontinuerlig strømforsyning. Vil gerne høre lidt mere.

Det er en vægt der skal stå kontinuerligt under et bistade og på den måde holde øje med produktionen. Systemet er beskrevet fx her: https://www.swienty.com/pi/Elektronisk-stadev%C3%A6gt-op-til-10%C3%A5r-batterilevetid-_4002265_164619.aspx Jeg kan købe færdige units til 3-7.000 kr hvor jeg stort set har lavet en unit der koster ca 300 kr i materialer (+ rammen).

Jeg har fået lavet rammen, vægten og styringen af nogle standard Kina stykker jeg har sat sammen men den bruger som sagt ca 40mA og derfor skal jeg have fundet en pålidelig strømforsyning der kan holde de ca 1Ah / 5Wh dagligt.

Det nemmeste ville være færdige powerbanks med solceller men de powerbanks jeg har set er grundlægende til 1 uges brug og hovedopladning er beregnet med strøm så jeg frygter at de kun virker et par uger i en typisk dansk sommer.
Budget for strømforsyning har jeg ikke sat mig fast på men det er tættere på 300 kr end 3000 kr dog således sportsmanden i mig gerne ville finde stumperne i Kina til under 80 kr stykket så toldvæsnet ikke behøvdes at blive blandet ind i hvad jeg får tiden til at gå med.

så tager du et 12v batteri på 120a , køber en billig inverter med usb udtag , den er på 5v
så er der strøm til hele sommeren
bredker skrev den 20-12-2020 23:24:02

så tager du et 12v batteri på 120a , køber en billig inverter med usb udtag , den er på 5v
så er der strøm til hele sommeren

 Sådan en inverter kan købes hos T Hansen omformer til 5V 1A


fase
Tak for de indspark der har været. Måske er det mig der ikke har beskrevet mine tanker godt nok alternativt var mine tanker vare gode fra starten.
Jeg kommer ikke til at skulle mostle rundt med store og dyre bilbatterier i havnen, De solceller powerbank som Speedy linkede til er noget af det jeg havde set og fundet enten for dyre eller for lille kapacitet.
Jeg tror at det ender som jeg oprindeligt havde tænkt med en 6 (eller 12 V) solcelle, en styring og et lille (og biligt) motorcykel batteri til at holde liv i denne unit.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis