Rense cd-afspiller

Jeg er den glade ejer af en vintage cd-afspiller, Kenwood DP-R3090.

Mon der tilfældigvis skulle være en/nogen der kan vejlede lidt i, hvordam jeg får den rengjort (støv) inde i de "hellige haller"

Jeg kan alt - når det lykkes.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pil frakken af den og bruge en støvsuger til at fjerne det værste støv først.
Så kan du bruge trykluft til at blæse den ren med. Du skal ikke bruge fuld styrke for du kan risikere at du blæser ting i stykker, så forsigtighed er nøglen her. Jeg brugte en spray trykluft, fordi de ikke er så kraftige.
Jeg har tidligere også brugt et blød langhåret pensel til at "børste" printplader rene med.
Brug kontaktrens i spray til potentiometre og andre bevægelige dele, til sidst. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 20-12-2020 13:33:37

Pil frakken af den og bruge en støvsuger til at fjerne det værste støv først.
Så kan du bruge trykluft til at blæse den ren med. Du skal ikke bruge fuld styrke for du kan risikere at du blæser ting i stykker, så forsigtighed er nøglen her. Jeg brugte en spray trykluft, fordi de ikke er så kraftige.
Jeg har tidligere også brugt et blød langhåret pensel til at "børste" printplader rene med.
Brug kontaktrens i spray til potentiometre og andre bevægelige dele, til sidst. 

Tak for svar.

Jeg vil under ingen omstændigheder bruge trykluft fra min kompressor - der vil altid være en lille risiko for lidt smøreolie i luften. Så jeg vil ved lejlighed anskaffe mig lidt ren luft og kontatrens på dåse samt en passende pensel/børste.


Jeg kan alt - når det lykkes.
Nej jeg ville heller ikke bruge kompressor luft.
Jeg bruger først "ren" kontaktrens, og når den er "tør" så får den kontaktrens med smørring til de bevægelige dele. Måske er det overkill, men det skader i hvert fald ikke   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 20-12-2020 16:18:39

Måske er det overkill 

 Nu har der ikke været gjort noget ved afspilleren i 20+ år, så kan det vist ikke betale sig, at spare de par kroner ....


KENWOOD

CD: DP-R3090 (1997-1998)
Tuner: KT-2080 (1996-1997)
Amplifier: KA-3080R (1996-1998)

Jeg kan alt - når det lykkes.
INGEN TRYKLUFT! Hverken fra kompressor eller spray dåse. Der er stor risiko for af blæse støv endnu dybere ind i mekanikken.
Støvsuger kombineret med fin pensel. Evt. vatpind dyppet i isopropylalkohol hvis der er belægninger at fjerne (røgfilm).

Annonce
Bent Andersen skrev den 20-12-2020 19:58:21

INGEN TRYKLUFT!
Støvsuger kombineret med fin pensel. Evt. vatpind dyppet i isopropylalkohol hvis der er belægninger at fjerne (røgfilm).

Ingen røgfilm her (ikke-ryger). Men brændeovn støver ret meget.

Nu prøver jeg ved lejlighed allerførst at tage frakken af. Så ser jeg om en pensling og støvsugning gør en forskel.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Du kan blæse støv forsigtigt væk med trykluft.
Der hvor det er kritisk er på laserhovedet. Selve linsen er ophængt som en meget lille højttalermembran, og er temmelig følsom. Samme linse kan være blevet støvet, og kan trænge for at blive gjort ren. Her skal du være ultraforsigtig og prøve at tørre linsen af med en tør vatpind.
Der kan også være andre ting som driller, hvis visse mekaniske dele går løs på grund af indtørret lim. Det er så til gengæld easy fixes.
Og endelig kan laseren være ældet og kræver en lille snas mere strøm, men det er en uhyre sensitiv ting at justere.

Mvh
Dolly2000 - som faktisk deltog i udviklingen af CD afspilleren, som B&O lancerede i start-firserne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også