Hjælp til skift af bundventil

Hej

Jeg håber der måske er en der kan hjælpe mig hvor jeg er ved at få grå hår.
Jeg har en vask på toilettet hvor armaturet er blevet skiftet til håndfrit. I den forbindelse skal der skiftes bundventil da der lige nu er en midlertidig under uden overløb. Og den der var der før var med stang til bundventilen. Den er kasseret da der ikke er det i det nye amatur.

Problemet er at jeg ikke kan gennemskue, hvilken jeg skal købe som passer. De almindelige bundventiler med overløb passer ikke da hullet til overløbet ikke sidder langt nok væk fra toppen, så hullet sidder halvejs i vasken.
Vasken er ret tyk i bunden.  Selve vandet til overløb kører igennem slange udenom vasken.

Jeg har ikke kunnet google mig til hvad så jeg gør og kan heller ikke finde ud af hvad den vask jeg har er for en.  Tænker det ville hjælpe hvis jeg vidste dette.

Tænker der er en venlig sjæl der kan hjælpe :) 

http://lucabuono.com
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit overløb fungerer vel udmærket, så der er ingen problemer med det. Overløbet er bare en sikkerhedsforanstaltning for,at vasken ikke løber over, hvis du skulle glemme at afløbet var lukket. Overløbet skal køre udenom vasken. Det gør det også, selvom det er indbygget i vasken.
Du skal have fat i en bundventil som denne , så burde dit problem være løst.

fase
Det ser ud som om overløb kommer i sådan en ekstra ring med tætning både øverst imod vasken og nederst imod møtrikken. Så det er nok mere et spørgsmål om gevindstykket er langt nok til begge dele. Så må du udvide hullet i røret så vandet fra overløb kan komme ind i røret. Tætheden ser ud til at være i orden selv om man manipulerer lidt inderst.
Jeg tror ikke det forbedrer dine muligheder selv om du kender vaskens oprindelse.
Der er rigtig mange muligheder hvor denne type vask er lavet, og de har hver især mange varianter. En stor nu nedlagt fabrik i Holsted Mamorino, en fabrik i Grindsted Marmorline eller Danolite i Stettin i Polen, er nogle bud. Den sidste sælger igennem Marmorline i DK.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for link S. Fabrin.  Jeg kan dog ikke se hvordan den skulle passe.  Ifølge tegningen ser det ud til hullet kommer til at sidde i vasken ligesom alle andre. Hullet skal være længere nede.  Jeg med på at overløb er en sikkerhedsforanstaltning men eftersom der ikke er afløb i gulvet skal det virke.

ev elmand  den runde dims for enden af slangen passer i øvrigt heller ikke rundt om bundventilen.  Bundventilen har mindre diameter en enden af slangen. Har prøvet at søge efter den dims da den også er nødt til at blive skiftet men har ikke kunnet finde den da jeg ikke ved hvad den hedder.

http://lucabuono.com
Ja så har jeg kun det råd at komme i dialog med en af de firmaer der sælger VVS artikler til private. Det kan være vvseksperten, billig vvs eller lignende. De har vist alle mail og chat mulighed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du overvejet at lave det med et sekundært tilslutning på vandlåsen, tilsvarende du tilslutter en opvaskemaskine/vaskemaskine under køkkenvasken?

Bund ventilen kan du finde en model med fjeder/klik åben/luk.

 

Måske denne passer. Link
Den er længere en de andre jeg har set
Ringen til overløbet skal vel sidde mellem vask og møtrik med en pakning på begge sider

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis