Kode i termorude

Jeg kunne godt tænke mig at skifte nogle ældre termoruder til nyere energi og lyddæmpede ruder og skal derfor bruge tykkelsen. Er det noget man kan aflæse på koden i glasset eller er man nødt til at pille en rude ud for at måle?

223 DS 10940 7 ESBJERG GLAS 2000 06


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De sidste cifre 2000 06 ligner årstal og måned på ruderne. Jeg har fundet denne beskrivelse men synes ikke det passer på dine cifre, selv om det er 3 lags der beskrives og dine sikkert er 2 lags
En termorude beskrives med type og handelsnavn og med angivelse af glassenes tykkelse og afstanden mellem glaslagene.
  • En standardrude hedder således 4-12-4, dvs. ... 
  • 6-12-4-12-4 beskriver en trelagsrude med et lag glas på 6 mm, to lag på 4 mm med en afstand på 12 mm mellem lagene og en samlet tykkelse på 38 mm
I stedet for at pille en rude ud kan du jo måle tykkelsen på hele vinduet hvis det kan lukkes op. Bagefter måler du afstand ind til glas både ude og inde, så kan man regne glas tykkelsen ud.
Men prøv at kigge nøje efter om der andre steder står nogle andre tal. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, tænkte om det kunne være de første tal, 223, kunne være 22mm og 3 som betegnelse for noget. Dem jeg vil skifte kan ikke åbnes, men det må næsten være de samme som dem der kan åbnes, så prøver at måle dem på den måde du foreslår

 

En standard termorude fra året 2000, er normalt med 4 mm glas og afstand på 12 eller 15 mm, f.eks. som ev elmand skriver 4-12-4. Rationel Vinduer var på daværende tidspunkt begyndt med større afstand mellem glassene.

Du får den bedste støjdæmpning, med 3-lags, hvor afstanden mellem glassene er  forskellig. F.eks. 6-18-4-20-4

Den optimale isoleringsafstand, for 2 lags, er 15 mm. F.eks. 4-15-4, tykkelse = 23 mm
Den optimale afstand, for 3-lags, er 20 mm. F.eks. 4-20-4-20-4, tykkelse = 52 mm

Du får ikke væsentlig bedre isolering og støjdæmpning, ved kun at skifte glassene, såfremt dine nuværende glastykkelse kun er 20-23 mm.

Nu er det også, alt andet lige, slut med at købe nye vinduer med 2 lags glas, pga. lovgivningen. Fremover skal nye vinduer være med 3-lags termoruder.

Du får langt det bedste resultat ved at skifte til nye vinduer, evt. med tilskud. Hvis såfremt du har gyldig energirapport.
Bemærk at man ikke både kan få Håndværkerfradrag og energitilskud på samme projekt

Jeg har ikke råd til at skifte vinduerne og efter hvad jeg kan læse mig frem til, er nye 2lags glas stadig en del bedre end gamle 2lags (U-værdi på omkring 3 mod omkring 1 i dag). Rammerne er stadig fine og uden råd og det er for samtidig at få noget støjdæmpning i. Så det var for at teste i et par vinduer

Er godt klar over det ikke er den bedste løsning, men lidt bedre, må være bedre end ingenting   

 

Det er så spørgsmålet om hvad der forstås/opfattes ved gamle 2 lags, rent U-værdi.

Eftersom de er mærket med DS nr. er det højst sandsynlig ikke termoruder, der er lavet i en "baggård"

Hvis såfremt Esbjerg Glas har brugt, hvad der var almindelig standard/praksis, på daværende tidspunkt, i året 2000, er dine termoruder højst sandsynlig med en u-værdi på  ca. 1,2.

Der er stor sandsynlighed for, at det eneste du får ud af det, er at det letter på "højre baglomme"   

Annonce
Tredie mulighed er at kontakte Esbjerg glas, og spørge dem direkte, hvad deres kode betyder, og dermed kan du få svar på dit spørgsmål "fra hestens mule".

Firmaet ligger på Spangsbjerg Møllevej i Esbjerg.

 

Det var også en mulighed, må lige se om jeg kan finde en kontakt og høre dem ad :)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis