Nyt gulv

Hej!
Jeg skal ha' nyt gulv i mit hus fra 1933. Så vidt jeg kan se(jeg har endnu ikke brækket det gamle op!!), er det simpelthen lagt på strøer direkte på jorden. Jeg ved godt, at den helt rigtige måde at gøre det på er at grave jord af, isolere, støbe, isolere og så nyt gulv på.
Men er der en tilfredsstillende løsning, som ikke indebærer fjernelse
af tonsvis af jord, dvs noget kapillarbrydende og isolerende mellem
de eksisterende strøer(hvis de er go'e nok, ellers nye) og derefter gulv oven på strøerne.

mvh
Henrik :?:
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kort og godt - NEEEEEEEJ.

Jeg ved godt, det kan lyde lidt helligt, men det er faktisk ikke så stort et arbejde at grave det ud, ligesom isolering og støbning er relativt enkelt. Så kunne du jo gøre det optimalt ved at installere gulvvarme.

Det vil dels give en langt større komfort i huset, dels vil du spare en del på varmeregningen. Men det kræver selvfølgelig, at huset kan bære investeringen - og at du gider...........

Har været med til at grave et grundplan på 100 m2 ud - det tog to mand en lang aften. Isolering og støbning var overstået på en arbejdsdag af to murere (færdigleveret cement gennem vindue). Herefter blev der lagt slidlag. Det var et forceret projekt, men det virker den dag i dag perfekt!

Mvh.

Jan R.
Hej Henrik

Der må jeg give Jan ret, gør det ordentligt fra starten :? . Jeg har også været igennem øvelsen... Det tog mig sammenlagt omkring 2 uger + tørretid, ene mand, med udgravning (jorden ligger stadig i baghaven), isolering, støbning og nyt gulv til sidst, men til gengæld burde mit gulv nu holde lige så længe som huset.

Jeg tror at du på lidt længere sigt vil ærge dig over at få et nyt gulv, der er koldt fordi der ikke er isoleret ordentligt og fugtigt fordi der ikke er et ordentligt kapilarbrydende lag. Det kræver noget der ligner 40 cm at isolere ordentligt under gulvet, og det tror jeg ikke du kan presse ned mellem de eksisterende strøer..... desværre....

Jeg kan godt følge dig, at det er et fandens arbejde, som det kunne være dejligt at slippe for. Dels virker det uoverskueligt og dels koster det også en sjat penge, men hvis du planlægger arbejdet ordentligt (det gjorde jeg ikke) og evt. får professionelle til at hjælpe med støbningen (havde jeg heller ikke), så er det til at klare på 1 uges ferie ud fra min ringe erfaring med emnet.

Du skal i hvertfald have held og lykke med det.

Bonden
Hvis Jan R. virkelig har været med til at grave 100 m2 gulv op på en aften, må han da meget gerne komme og grave de resterende 70 m2 op af mit hus.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis