Vandrør suser

Hej.
Håber I kan hjælpe mig.
Det er i bryggers det suser. Det er røret med koldt vand  for når jeg lukker for det kolde vand så stopper det med at suse.
Tror måske det den rør der går op til varmtvandsbeholder.

Vi har fjernvarme.
Ved i hvad der kan være galt? 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad  er det for et koldtvandsrør?
Hvad sker der når du lukker for røret? Lukker du så også for varmt og koldt vand i dine vandhaner?

Søren O
Det er den rør der sidder ved vandværks måler så det må kun være det kolde vand. 
Hvis jeg lukker for hanen der sidder lige efter måleren så stopper det med at suse.

Og måleren siger at der bruges 0.05 m3 i timen selv om vi ikke burde bruge noget på det tidspunkt jeg tjekker forbruget 

Man kan høre susen nede under gulvet og synes også det suser i varmtvandsbeholder eller ved.

Det er en 28 år gammel varmtvandsbeholder. Kan det kolde vand suse ud af systemet igennem varmtvandsbeholderen 
Hvis det både suser i gulv og vvb, så må der være hul på et varmtvandsrør i gulvet, da det kolde vand skal gennem vvb før det løber ud i gulvet ??
50 liter i timen lyder af meget i mine ører ☹️
Jeg tror ikke det er gulvvarme der er utæt hvis det er det du mener.
Vi har koldtvands indgang i den ene hjørne og vvb  i modsat hjørne. Og det lyder til at det er når det kolde vand skal i vvb
Nej jeg mener ikke gulvvarme, jeg gik ud fra at varmtvandsrøret fra vvb gik ned i gulvet, siden det susede dernede.
Men uanset hvad, så må du på jagt efter den utæthed, for 50 liter i timen ender sandsynligvis med en alvorlig vandskade.
Kan du lukke for varmt vand efter vvb, så du evt kan udelukke dine varmtvandsrør frem til håndvaske, brusere mv
Annonce
Nå, nu fik jeg læst det lidt bedre 😉
I princippet så kunne vandet vel godt gå over i fjernvarmesystemet inde vvb, da trykket er højere på det kolde brugsvand end på fjernvarmevandet.
Men eneste måde at afgøre dette, er vel hvis du kan afspærre efter vvb, og samtidig afspærre din kolde vand, så der kun er åbent til vvb.
Prøv at lukke begge hovedhaner til fjernvarmen. Hvis det ikke ændrer på koldvandsforbruget, er det ikke i varmtvandsbeholderen de4 er problemet.
Hvis det er et varmtvandsrør i gulvet det er utæt, må der også værre er temperaturforskel ved utætheden. Prøv evt. med et infrarødt termometer. Forskellen vil være mere mærkbar med slukket gulvvarme.

Søren O
Selvfølgelig Søren O, det er jo lige til højrebenet at lukke fjernvarmen, - godt tænkt 👍
Jeg vil prøve at lukke for hanerne.
Hvis der er en vandrør der er utæt vil der så være en suse lyd? Troede at det ville være tæt på lydløs 

En utæthed i et vandrør vil altid afgive støj.

En nyudviklet dansk vandmåler måler også støj i vandledningen. Støjmålingen “aflæses” ved det mindste vandforbrug (skulle gerne være 0,000 m3 pr. time). Vandforsyningerne bruger målingerne til at lede efter utætte rørledninger.

Hvis du har et utæt koldtvandsrør i gulvet vil gulvet sikkert være koldere ved utætheden.

Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis