Tilstoppede vandrør

Trykket er forsvundet på det varme vand til køkkenet, og det skyldes formentlig et halvstoppet rør, da der er tryk øvrige steder i huset inklusive i badeværelse, som sidder på samme streng.

Udfordringen er, at de forrige ejere har lavet en uhensigtsmæssig løsning i forbindelse med renovering, hvor det ikke er muligt at komme til rørene. Det er et pex-rør, som løber fra en køkkenø i et køkkenalrum, under køkkengulvet og op i i et hulrum mellem muret indermur og en gipsvæg, som er sat op for at skjule de gamle vandinstallationer i det oprindelige køkken. Jeg kan se ind i hulrummet, men jeg kan ikke komme til noget uden at rive gipsvæggen ned.

Mine spørgsmål er:
- Hvordan kan jeg rense røret, når jeg ikke kan komme til det?
- Vil jeg kunne bruge lufttryk og blæse bagud mod armaturerne i det badeværelse, som sidder på samme streng, men stadig har tryk?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis det er pex , er det ret sikkert ikke det der er stoppet
nok nærmere hanen den er gal med
Tak for svar. Jeg tænker heller ikke, at det er selve pex-røret, der er stoppet, men overgangen fra den gamle installation og til pex-røret. Jeg har prøvet at skifte kartouche i hanen, så den er der ikke noget galt med.
Det kan være ballofix/nilhane under vasken, som er problemet, - det er set før.
Tak for tip. Den prøver jeg at skifte her til eftermiddag.
Du skal jo skylle baglæns med vand eller luft. Det handler selvfølgelig om at skulle tømme så lidt som muligt men man er nød til at kunne komme til.

Løsningen fra de tidligere ejere lyder iøvrigt ikke lovlig. Hvis der er en samling skal man kunne komme til for at servicerer den. Det er ikke nok at man kan kikke ind og se den, man skal også kunne arbejde med den. 

Ask
Annonce
AskH. skrev den 20-12-2020 07:19:57

Du skal jo skylle baglæns med vand eller luft. Det handler selvfølgelig om at skulle tømme så lidt som muligt men man er nød til at kunne komme til.

Løsningen fra de tidligere ejere lyder iøvrigt ikke lovlig. Hvis der er en samling skal man kunne komme til for at servicerer den. Det er ikke nok at man kan kikke ind og se den, man skal også kunne arbejde med den. 

Tak for svar - det prøver jeg, hvis det ikke er ballofixen.

Nej, det er formentligt ikke lovligt. Der er desværre pænt mange ikke lovlige eller dårlige løsninger i vores hus. De forrige ejere var gode til at få overfladen til at se godt ud, men har ikke renoveret i dybden. Det er os, der har fået sat en låge i væggen, så vi i det mindste kan se ind. Der gik et par år, før vi opdagede den falske væg...

Tak for hjælpen til jer alle. Til jeres oplysning var det kugleventilen, den var gal med. Da jeg fik afmonteret den, kunne man godt se, at den var i stykker, og der stak noget ud, som hindrede flowet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også