Udendørs stikkontakt i balkon

Davs

har næsten lige fået monteret balkon i lejligheden. Jeg har en stikkontakt tæt på væggen til balkonen og vil gerne have en udendørs stikkontakt. Jeg er med på at jeg skal kigge efter ip44 klasse (25 kr i jem og fix).

hvis kablet fra stikkontakten i stuen går igennem en kabelkanal og kun ca 60 cm ind i muren for at tilsluttes kontakten i balkonen, må jeg så gerne bruge kabel med blød kappe ? (Bruger self. 3x1.5 kvadrat)

jeg vil gerne have blød kappe dels fordi jeg har 50 m nede i kælderen og at det skal løbe igennem 2 vinkelrette kabelkanaler (den skal bøjes 90 grader)

burde være trivielt. Brun er fase, blå neutral og gul/grøn er jord.

tak og god Jul.
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er No-go at bruge blød ledning til fast installation. Der skal bruges installationskabel, og husk der skal være virksom "jord" i donor-rstikkontakten Og så vil du blive utrolig træt af den stikkontakt du tænker på. Plastkapslingen er så blød at den ikke altid slutter ordentlig tæt, og dem jeg desværre har, er det næsten umuligt at sætte et stik i, dels på grund af "pillesikringen" men nok mere fordi alt er meget lidt mekanisk stabilt-
Jeg behøver vel ikke sige at du bevæger der ud i et arbejde der kræver autorisation.

 

Hanss skrev den 17-12-2020 23:02:22

Det er No-go at bruge blød ledning til fast installation. Der skal bruges installationskabel, og husk der skal være virksom "jord" i donor-rstikkontakten Og så vil du blive utrolig træt af den stikkontakt du tænker på. Plastkapslingen er så blød at den ikke altid slutter ordentlig tæt, og dem jeg desværre har, er det næsten umuligt at sætte et stik i, dels på grund af "pillesikringen" men nok mere fordi alt er meget lidt mekanisk stabilt-
Jeg behøver vel ikke sige at du bevæger der ud i et arbejde der kræver autorisation.

 Hvad er det farlige ved at bruge blød kappe?
jeg er ret sikker på at der er en ubrugt jord ledning bag donorkontakten (fuga dobbelt med afbryder), men det finder jeg ud af.

Hvilken udendørs kontakt skal man så gå efter? Eneste alternativ er vel fuga opus som har samme ip klasse.
Blød kappe er bare ikke lovligt, sikkert fordi det ikke er mekanisk modstandsdygtigt, kunne jo spørge sikringsstyrelsen. Ja Opus er det sikre valg

 

Passer ikke du må gerne bruge kabel med blød kappe,  lederne skal blot være min 1,5 mm2 og være godkemdt til 70 grader, men der skal sikkert og bør afsluttes med tyller i enderne alt efter hvad fabrikanten foreskriver.... mvh en elektriker 😉 om.jem og fix stikkontakter er godkendt til bøde ledere uden tylle ved jeg ikke med lk stikkontakter er. 
Annonce
Bøjelige flerleder kappeledninger må anvendes til fast installation når følgende overholdes:
 -- Ledninger skal anbringes uden for rækkevidde , eller
 -- hvis kappeledningen anbringes i et rør, lukkede kananler, eller
 -- hvis det simpelthen er nødvendigt af hensyn til bevægelighed / vibrationer osv.
 -- Bøjelig kappeledning må ikke indmures eller indstøbes direkte i væg eller gulv, og må heller ikke nedgraves.

Og så skal det være minimum 1.5mm2

https://www.elviden.dk/bloslashd-lampeledning-h05-til-fast-installation---love-og-regler.html

 

Jeg skal ikke gøre mig klog på det el tekniske. Men i forhold til udseende ville jeg nok have valgt at få kablet ført på ydermuren istedet for indvendigt. Det er langt pænere end at have kabelkanaler midt på væggen. Det kræver selvfølgelig at elektrikeren kan nå fra balkonen så kablet kan sættes fast uden brug af lift eller lignende.


Ask
bibihest skrev den 18-12-2020 07:29:35

Bøjelige flerleder kappeledninger må anvendes til fast installation når følgende overholdes:
 -- Ledninger skal anbringes uden for rækkevidde , eller
 -- hvis kappeledningen anbringes i et rør, lukkede kananler, eller
 -- hvis det simpelthen er nødvendigt af hensyn til bevægelighed / vibrationer osv.
 -- Bøjelig kappeledning må ikke indmures eller indstøbes direkte i væg eller gulv, og må heller ikke nedgraves.

Og så skal det være minimum 1.5mm2

https://www.elviden.dk/bloslashd-lampeledning-h05-til-fast-installation---love-og-regler.html

 Hmm. 1.5 mm2 har jeg, så ingen problemer der. mht til det sidste punkt, hvad hvis kablet kun går igennem kabel kanaler og føres horisontalt fra stuen og ud til balkonnen (ca 60 cm tyk væg) ? stadig no-go ?

AskH. skrev den 18-12-2020 08:31:38

Jeg skal ikke gøre mig klog på det el tekniske. Men i forhold til udseende ville jeg nok have valgt at få kablet ført på ydermuren istedet for indvendigt. Det er langt pænere end at have kabelkanaler midt på væggen. Det kræver selvfølgelig at elektrikeren kan nå fra balkonen så kablet kan sættes fast uden brug af lift eller lignende.

 Korrekt men i dette tilfælde skal den føres igennem kabelkanalerne på væggen tæt på gulvet og så skal jeg bare bore vandret ud til balkonen. Det bliver en diskret installation for jeg regner med at tage 10x10 mm kanal som er det mindste til mit kabel.

Nu ved jeg ikke om elektrikeren dengang har taget jordledningen med når LK dobbelt stikkontakten blev monteret inde i stuen. Det kan jo være at han bare har kørt 2 lederkabel igennem men jeg ved at donorstikkontakten er MED jord.

Netværket er således donor --> LK dobbelt stikkontakt ---> udendørs stikkontakt i balkon

Er det en kæmpe katastrofe hvis jeg ikke har jord til kontakten derude ? jeg vil måske 3D printe et lille halvtag til den og silikonere rundt om så absolut ingen dråber kommer tæt på den.

Det skal siges at overboen også har balkon så det beskytter en smule mod silende regn.
kontakten skal kun bruges til noget julelys og grill lejlighedsvis. Måske oplade en pc hvis man arb udenfor.
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis