Må man afholde jagter som ikke jæger..?

Må man afholde/afvikle fx. dagjagter uden jagttegn - altså kalde sig jagtleder/skytte uden reelt at være jæger.?  
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det tror jeg da bestemt godt du må. Du må selvfølgelig ikke føre våben. Men du må gerne gå og drive ud eller "klappe"
Jeg har da nogle gange haft nogle med uden jagt tegn. Så de kunne få lugten af det.

Og du må selvfølgelig gerne servere frokost og brændevin :)
Forstået korrekt, så må jeg gerne arrangere dagjagter på fugle- og småvildt med alt hvad det indebære, så som at fordele jægere på deres poster, styre hundefolk (der driver såterne af) afholde parade m.m. som jagtleder, så længe jeg holder snitterne fra alt der hedder krudt, kugler og gevær.  Ps. Og endda smykke mig med lånte fjer - og kalde mig for Skytte, selv om jeg ingen papir har på titlen.

Silas, i så fald bliver det nok som betalende gæster.   ..en fugl (eller 3 skud) er jo nemt 350-400 kr værd.
Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 1 ha. Et areal anses for sammenhængende, uanset at det gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.

Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 5 ha.

Som jagtleder har man det juridiske ansvar, herunder sikre alle jagtdeltager er i besiddelse af gyldigt jagttegn.

Inden du påtager dig jobbet som jagtleder, vil jeg anbefale du undersøger de forsikringsmæssige aspekter nøje.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er en sjov problemstilling og jeg har ikke nogle gode input. Har du gennemtrevlet retsinformation?

Silas, Ja det har jeg både det og jagtloven, og jeg kan ikke læse nogle steder at jeg som jagtguide behøver jagttegn.
Ps. Der hvor jeg i sæsonen dagligt passer opdrættet og udsætningerne i et større jagtvæsen, kan (vil) skytten ikke give et endegyldig svar - har på fornemmelsen at han vist ikke bryder sig om konkurrence.      
Har spurgt en ven der er uddannet skytte, hvis jeg får svar ryger det ind her. Umiddelbart har jeg ikke hørt om sådan et krav. Tænker nærmere du kan komme i karambolage med anden lovgivning hvis du eks serverer frokost og transporterer gæsterne rundt (betalende). Dér kunne være krav til fødevarehåndtering, køretøj og evt chaufførens uddannelse. Disse regler gælder sikkert også privat, men kunne blive tolket mere konkret når du gør det kommercielt - blot en tanke. Hvad med håndtering af vildtet? Jagttegn giver dig lov at håndtere vildt til videresalg (lille skala), også dér kunne du komme på kant med fødevareloven. Altsammen sikket til at navigere i, men der skal nok lægges en velovervejet kurs
Alt traktement både før, under og efter jagt tænker jeg skal komme udefra. Transport af gæster bliver normalt ikke nødvendigt grundet jagtarealets beskaffenhed (dårlig gående gæster kan dog få et lift med fx. gator eller terrængående bil) Alt nedlagt vildt tilkommer selvfølgelig jægerne, gives bort eller graves ned.
Ps. Nu er det ikke i år planerne føres ud i livet, skal også lige have gennemført det obligatorisk kursus i udsætning, jagtsæsonen er osse snart over, i øvrigt også et dårligt tidspunk med de restrektioner, forsamlinger på max 10 personer der pt. gælder. 
Frank Chr: Med 300Ha kommer du i hvert fald ikke i konflikt med arealstørrelsen. Det var første hurdle.

Så snart der er betaling inde i billedet, bliver det straks mere kompliceret som Silas nævner. Jagtloven er det mindste problem. Der står ingen steder, at jagtlederen skal have jagttegn, men forsikringsforholdene skal være afklaret.

Desuden kommer der også forstyrrende elementer som skat og moms.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis