Må man afholde jagter som ikke jæger..?

Må man afholde/afvikle fx. dagjagter uden jagttegn - altså kalde sig jagtleder/skytte uden reelt at være jæger.?  
Må man afholde/afvikle fx. dagjagter uden jagttegn... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For år tilbage da min mor de sidste år boede på plejehjem, kom jeg en dag med en håndfuld nyskudte fasaner. Dette udartede sig til en kafkask procedure:

Personaltet måtte kun indkøbe og tilberede råvarerne fra fødevareforretninger godkendt af fødevaremyndighederne. Det forsøgte jeg at omgå ved at forærer fasanerne til min mor, som så kunne inviterer de andre beboere på fasaner, men så let slap jeg ikke.

Personalet havde ansvaret for beboernes vel og vel, herunder fødevarer. Mit argument var, at min mor ikke var dement og betalte for kost og logi med den grad af selvbestemmelse det medfører, hvilket også er intensionen med ældreplejen.

De andre beboere var heller ikke dement og derfor heller ikke umyndiggjorte. De kunne selvfølgelig frit sige ja tak til fasanerne hvilket de gjorde. Dilemmaet med personalets ansvar og forpligtigelser sammenholdt med beboernes frie medbestemmelse blev aldrig afklaret.

Enkelte af beboerne sad ikke i kørestol, så dem lærte jeg at flå og tilberede fasanerne. Så var dette punkt løftet fra personalets skuldrer.

Der sker ikke meget på et plejehjem, og dagene kan være lange. Flertallet havde aldrig smagt fasaner før, men oplevelsen kunne de tale om i mange måneder efter.

Nu kom andre regler om køkkenhygiejne i offentlige institutioner i spil, da dette også var personalets ansvarsområde. Inspektøren er altid i hælene på mig - også når vildt skal forlægges, men der valgte personalet et vende det blinde øje til, selv om inspektørens bordmanerer er under al kritik.

Det er mulig at låne eller leje faciliteter i offentlige institutioner når visse krav er opfyldt. Her var det en pårørende til en beboer, men nu var det tvivl om personalet var uddannet til håndtering af vildt der imødekom fødevaremyndighedernes krav.
 
Med lodder og trisser, og ikke mindst en bevidst tilbageholdenhed med oplysninger til plejehjemsledelsen lykkes det. Alle beboere havde en herlig fest, og alle papirnusserne var travlt optaget.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er rigtigt nok Silas, men hvis en jæger udtager organer af småvildt og evt. opskærer vildt og leverer kødet herfra til forbrugere eller lokale butikker og restauranter, skal jægeren etablere en virksomhed.

... du slipper ikke for djøfferne   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er åbenbart forskellige regler fra plejehjem til plejehjem, eller osse bliver de håndhævet forskelligt. Jeg kender en dame der ofte bager en kage til de beboer hvor hun arbejder - og jeg vil sige hun slår Camilla Plum med flere længder hvad angår god køkkenhygiejne, men måske er der forskel på færdigretter og råvarer.
Personlig synes jeg fasan er meget overvurderet, så heller agerhøns eller krikænder. Men ja det er hurtigt og flå en fasan, stå på vingerne, fat om bentøjet og ryk til - og vupti så er fuglen flået på 5 sek.
Ang. forsikringer - alle jægere er jo forsikret (hos Tryg) gennem jagttegnet, men hvordan jeg selv skal forsikres, skal jeg naturligvis have afklaret. Ang. skat og moms, så kommer det selvfølgelig til at gå rigtig for sig - behørig faktura fremsendes ved køb af dagjagt.

I skal lige have en "gæt en fugl"          
..ja det er selvfølgelige de almindelige røde fasaner og de smukke blåsorte melanistic-fasaner.   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis