Fibergips, et lag, 12,5 eller 15 mm?

Hej alle,

Jeg skal til at bestille materialer til ny vægbeklædning i sommerhuset. Vi efterisolerer og jeg vil gerne "miste" så lidt plads som muligt. Derfor havde jeg tænkt at bruge et lag fibergips i stedet for de traditionelle 2 lag alm. gips. Men jeg kan ikke rigtig blive klog på om jeg skal vælge tykkelse 12,5 mm eller 15 mm. en 12,5 mm plade på 900x2500 mm kan fås for 120 kr (hos 10-4). En tilsvarende i 15 mm. koster 170 kr. Er de ekstra 2,5 mm. 50 kr. værd?
Jeg ved at 15 mm anbefales i badeværelset og jeg tænker også at bruge dem på den væg hvor der skal side køkkenelementer. Men mon ikke 12,5 mm er tilstrækkeligt i resten af huset?

På forhånd tak for jeres gode råd.
-Torben

What can go wrong, will go wrong.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fermacell anbefaler til almindelige vægge og lofter et lag 12,5mm. Det har jeg brugt og har ikke fortrudt. 
Alt andet lige er 1-lag betydeligt mere lydfølsomt - du opnår ikke den faste stabile og stille væg, som ved to-lags. Du risikerer også at dine spartlinger revner lettere med 1-lag. Du kan overveje at bruge 600mm plader eller have cc45 mellem forskalningen - et lag med cc90 cm vil nok give en meget hul lyd. 

Mvh Troels
Troels. Det ville være rigtigt for almindelig gips. Men fibergips (Fermacell i hvert fald) er mere lyddæmpende og en plade er rigeligt stabil. Det er leverandørens anbefaling kun at bruge en plade til almindelige boliger.

Det sagt, så vil flere plader altid give mere dæmpning. Jeg har to børneværelser med en skillevæg med et lag fermacell på hver side. Der føles det ikke som om der er lydhørt igennem væggen.

Tak for svar alle. Vi satser på et lag 12,5 mm, men med cc45 i forskalling.

Giver det mening at sætte 15mm op i køkkenet for at opnår bedre bæreevne til evt. væghængte køkkenskabe?

What can go wrong, will go wrong.
Annonce
Jeg har hængt mindre skabe og en flyvende hylde op på børneværelserne i 12.5 mm plader. Det sidder helt fast. De plader er forbløffende stærke. Jeg ville ikke gøre det. Er i gang med bryggers lige nu og er mere nervøs for om porebeton kan holde til skabe, end jeg er for 12,5 mm pladerne. 
Ok, det lyder godt. Prøver med 12,5 mm i køkkenet og så kan jeg jo altid forstærke forskallingen lidt der. Tak for svar.

What can go wrong, will go wrong.
DetBliverGodt skrev den 17-12-2020 13:41:17

Jeg har hængt mindre skabe og en flyvende hylde op på børneværelserne i 12.5 mm plader. Det sidder helt fast. De plader er forbløffende stærke. Jeg ville ikke gøre det. Er i gang med bryggers lige nu og er mere nervøs for om porebeton kan holde til skabe, end jeg er for 12,5 mm pladerne. 

 Off topic - men gasbetondybeler er din ven!


Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis