Behandling af fugtigt kældergulv

Hej Alle.

Jeg har et hus fra 1936, med et helt almindeligt beton-kældergulv, som jeg gerne vil have til at se ordentligt ud. Der er 80m2 og jeg håber at kunne undgå at skulle ud i alt for dyre løsninger.
Kælderen bruges til vaskerum, værksted, bryggers, men også til... nåja hockeytræning på rulleskøjter. Så det får lidt tæsk.
Tidligere ejere har malet gulvet, med en ukendt maling.

Særligt i husets mest fugtige hjørne bobler malingen op i hårde skaller/flager som det ses på billedet. Samtidigt er gulvet visse steder støbt meget ujævnt, med +/- 5mm huller/bobler.Hvad kan i anbefale at jeg gør ved det?

Tænkte selv at kradse mest muligt maling af, og så male over med en diffusionsåben maling? - Også for at undgå en kæmperegning.

Ps.: Jeg er arkitekt, jeg har hænderne skruet rigtigt på og kan derfor godt selv lave ting rigtigt pænt... tiden er dog knap ;-)
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først skal al maling af. Prøv at smøre gulvet ind i et godt lag brun sæbe, put derefter afdækningspladt over og lade det sidde i et døgn.

Det bør løsne det meste af malingen. Resten skal slibes væk.

Derefter har du flere muligheder
1) du kan oprette de værste huller - her ville jeg nok bruge fiberarmeret beton givet at der er tale om tynde lag.
2) for at begrænse fugt kan du give et lag skalflex aktiv eller lignende fugt hæmmende svummemørtel 
3) endelig kan du afslutte med en fugtstabil flydespartel for at få en sammenhængende flade
4) ovenpå en epoxy maling. Fx hagmans der er beregnet til betongulvet. Hvis du skal stå på rulleskøjter kan du ligeså godt droppe tanken om 1 komponent maling med det samme, du vil være ekstremt heldig hvis den slags holder en hel uge.
2+3 er ikke helt billige produkter men det giver et lækkert resultat. De hænger desuden sammen i den forstand at der helst skal nok ovenpå svummemørtel så hvis du vælger 2 så vælger du også 3 (alternativt skal du lægge fliser men så er rulleskøjter ikke så fedt)




Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også