Hvilke loddekolbe virker

Jeg skal have en god varm loddekolbe der virker og der bliver varm nok. Jeg skal også kunne købe nye stumper til den.
Jeg syntes jag har prøvet flere forskellige uden at være tilfreds.
Skal lodde print samt større ting som ledning på et batteri
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til den slags arbejder du bruger, anvender jeg en loddekolbe på 25W til småt elektronik, og en anden på 60W eller 100W til grovere arbejdet.

Nye spidser kan du finde næsten overalt, og de fleste kan udskiftes indbyrdes uanset fabrikat. Nye spidser er i praksis hvad du muligvis har behov for at udskifte. Jeg har flere loddekolber jeg har arvet som er mindst lige så gamle som mig selv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har efter af have været igennem en del dårlige anskaffet mig en Weller piezo pyropen. bedste loddekolbe jeg har haft til dato, virker bare ubetinget. og så er det en kæmpe frihed at den køre på gas
Har også en Weller, men på ledning, den er virkelig god, men jo også i den dyre ende.
Jeg har i en god del af mit liv arbejdet som elektronikmekaniker, men a

Jeg har arbejdet en stor del af mit liv som elektronikmekaniker, men aldrig ejet en Weller
 loddekolbe, de er gode, men dyre. På værkstedet brugte vi Hakko fra T. Hansen i Karup, det senere Cypax. Jeg har derimod på mit hjemmeværkested haft en Solomon regulerbar termostatloddekolbe fra  - vistnok - Korea eller Taiwan, den fremstilles af et firma, der hedder Sorny Roong. Reguleringsomfanget er 150-450 grader. Jeg har haft den i over 30 år måske 35 ??, og den virker stadig fremragende og er anvendelig til både printarbejde og ledninger af "husholdningsdiametre". Den kan købes hos Harald under et andet navn og koster ca 500, men er set på tilbud billigere. Der kan fås nye varmelegemer, og nye spidser er ligeledes til at komme i nærheden af for penge. Der er et firma på Bornholm, der også lagerfører den og som også er leveringdygtig i reservedele. Den er imponerende let at rengøre på tippen, de er fantastisk holdbare, man skal bare sørge for, der er vand på svampen, hvad måske mange forsynder sig imod..
Det europæiske hovedagentur ligger Polen og hedder TME, og de er ligeledes leveringsdygtige i samme mærke samt i stationer til varmluft og udloddeudstyr.
iøvrigt har jeg fået forærende et komplet sæt med to enheder fra PaCe fra mit tidligere arbejde, det er utroligt lækkert !! Service indenfor mit område gik af mode, hvorpå jeg gik på efterløn !!
Man behøver ikke at købe Weller for at være godt "loddende".


Støvsugerslange


 

Urup skrev den 17-12-2020 00:12:06

Jeg skal have en god varm loddekolbe der virker og der bliver varm nok. Jeg skal også kunne købe nye stumper til den.
Jeg syntes jag har prøvet flere forskellige uden at være tilfreds.
Skal lodde print samt større ting som ledning på et batteri

Hvad mener du med "ledning på et batteri"? Hvis det er almindelige batterier samt lithium-celler mv, så kan du ikke lodde dem med kolbe uden at beskadige dem, da de ikke tåler ret meget varme. Det er imidlertid ret let at lave en egentlig batteri-svejser, her er et link og søger du på "diy battery spot welder", så er der flere gode guides.


Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Pianisten skrev den 17-12-2020 17:19:00

Jeg har i en god del af mit liv arbejdet som elektronikmekaniker, men a

Jeg har arbejdet en stor del af mit liv som elektronikmekaniker, men aldrig ejet en Weller
 loddekolbe, de er gode, men dyre. På værkstedet brugte vi Hakko fra T. Hansen i Karup, det senere Cypax. Jeg har derimod på mit hjemmeværkested haft en Solomon regulerbar termostatloddekolbe fra  - vistnok - Korea eller Taiwan, den fremstilles af et firma, der hedder Sorny Roong. Reguleringsomfanget er 150-450 grader. Jeg har haft den i over 30 år måske 35 ??, og den virker stadig fremragende og er anvendelig til både printarbejde og ledninger af "husholdningsdiametre". Den kan købes hos Harald under et andet navn og koster ca 500, men er set på tilbud billigere. Der kan fås nye varmelegemer, og nye spidser er ligeledes til at komme i nærheden af for penge. Der er et firma på Bornholm, der også lagerfører den og som også er leveringdygtig i reservedele. Den er imponerende let at rengøre på tippen, de er fantastisk holdbare, man skal bare sørge for, der er vand på svampen, hvad måske mange forsynder sig imod..
Det europæiske hovedagentur ligger Polen og hedder TME, og de er ligeledes leveringsdygtige i samme mærke samt i stationer til varmluft og udloddeudstyr.
iøvrigt har jeg fået forærende et komplet sæt med to enheder fra PaCe fra mit tidligere arbejde, det er utroligt lækkert !! Service indenfor mit område gik af mode, hvorpå jeg gik på efterløn !!
Man behøver ikke at købe Weller for at være godt "loddende".

Hej
Tak for alle breve..
Er det denne du meger fra Harald ?
Fås den billigere ?
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/mitsutomo-loddestation-48w

 

Den viste loddekolbe er ganske udmærket, men den anden hos Onkel Harald på 100W til kr. 149,- er mere anvendelig til allround brug.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej, jeg foretrækker langt den termostatstyrede, og Onkel Haralds svarer nøje til / er den samme som kan fås fra Sorny Roong, og den er uden tvivl fra samme fabrikant, og den er med digital udlæsning. Køber man nok fra en producent, leverer de naturligvis med kundes logo og decal.
Min 30-35 år gamle “Solomon” er med en skyder, hvori der sidder en lysdiode, når den slukker, er den indstillede temperatur opnået. 500 kr for en kvalitetsloddekolbe er bestemt rimeligt, og der er endvidere vist forskellige tips Til rimelig pris. Jeg har måske udskiftet en enkelt tip gennem årene - -
Skal man lodde større ting eller zinck tagrender, kræver det selvsagt større værktøj, evt, en brænder. En gasloddekolbe med brænder er til medium ting, f.ex. lodde tænger på et startkabel.

Støvsugerslange


 

Prøv at søge på sorny roong, det er hjemmehørende på Taiwan ( tidligere Formosa ).
de laver alt tænkeligt indenfor lodning, også til industrielt brug - - jeg vil tro, de er langt større end Weller, selv om de først startede i 1975.

Støvsugerslange


 

Loddeudstyr : prøv “El Supply” v/ Kurt Tranebjerg, firmaet ligger i Nexø. Hans hjemmeside er lige nu nede grundet opdatering. Han har tusindvis af varenumre også indenfor komponenter.

Støvsugerslange


 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis