Opbygning af fladt tag på carport

Jeg skal i gang med at bygge ny dobbelt carport med skur. Lokalplanen kræver fladt tag (max. 3 grader).

Carporten er 6x11,5 meter og uden midter stolpe ved indkørslen.
Den skal udføres med fladt tag, med så lav tagkonstruktion som muligt, for at sikre ordentlig lofthøjde.

Jeg forventer at opbygningen skal være med 45x295 spær pr. 60 cm med kileopbygget konstruktion med rende på hver langside, og nedløb i hver side også.

Hvordan udfører jeg bedst denne opbygning?
Hvad skal faldet være på renderne? jeg forventer resten af taget bliver 2,5 cm pr. meter.
Hvordan udfører jeg kanten og fastgørelse af stern bedst?

Kom endelig med gode råd og evt. billeder af lignende opbygninger. Eller alternative opbygninger der er bedre.

Jeg har været i gang med at tegne lidt skitser i vedlagte.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får jo ikke så meget ud af at have afløb i begge sider. Godt nok har du kun fald på 3 m i bredden af bygning, Men i længden har du stadig 6 m hen til nedløb. Dine "render" skal have samme fald. Med 2,5 cm / m giver det jo kiler op til 15 cm høje.
Det bedste kunne være 2 nedløb inde midt på tagfladen. Altså tagbrønd 3 m fra begge ender og 3 m fra siden. Umiddelbart under tagbrønd en 90 graders bøjning og nedløbsrør føres ud til siden imellem spær og ned uden for eller inde ligesom du synes bedst om. Og hvilken side er underordnet.
Det har yderligere den fordel at du altid vil opretholde faldet da flade tage altid vil have ned bøjning midt på.
Jeg har set mange helt flade tage med en ordentlig vandpyt på midten da det er sunket lidt og tagnedløb ligger ved muren som naturligvis holdet taget oppe.
Altså " lige" kiler fra 7 cm højde i begge ender og midt på bygning til "rigtige" kiler  3 m fra begge ender. De skal være 7 cm ude ved stern og 0 cm ved tagbrønd.
Langs hele kanten lægges en trekantliste og sternkant kan gå til top af denne. Trekantliste fastgøres på nedad og ud i sternkant. Tagpap brændes på op over kant og der monteres alu stern kant.
Fastgørelse af sternkant kan være ved at du på siden af hver eller hver anden spær ende fastgør en lægte stump lodret. Eventuel trykimprægneret. Så har du noget godt og lige at fastgøre sternkant i. Om det er med 60 eller 120 cm afstand afgøres af hvilken type stern du vil lave.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med ev elmand at den bedste løsning er en (eller to i dette tilfælde) tagbrønde inde midt på tagfladen. 90 grader vinkel og ført imellem spærene til det bedste nedgangs-sted. Helt optimalt, så hvis du kan føre nedløbsrøret igennem væggen til skuret, så bliver det helt usynligt. Ingen tagrender og ingen nedløbsrør.

 
Den løsning du skitserer har jeg faktisk nogenlunde selv på min dobbelt carport som er 10 x 6 m ( med midter stolper) . I midten er der lavet en "grøft" ned imellem 2 spær. Så kan du have godt fald på denne uden at det ses andre steder.
Tagpap brændes på nede i " grøften" og op til kant. Så kommer tagpap fra taget og går til bunden af "grøft"
Du kan være sikker på at dine spær ikke går opad på midten. Så faldet vil altid være det samme eller øges. Derfor ville jeg godt turde at reducere det noget. f.eks. 1 cm / m Men i bunden af grøften noget mere måske 3 cm / m  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-12-2020 19:00:05

Den løsning du skitserer har jeg faktisk nogenlunde selv på min dobbelt carport som er 10 x 6 m ( med midter stolper) . I midten er der lavet en "grøft" ned imellem 2 spær. Så kan du have godt fald på denne uden at det ses andre steder.
Tagpap brændes på nede i " grøften" og op til kant. Så kommer tagpap fra taget og går til bunden af "grøft"
Du kan være sikker på at dine spær ikke går opad på midten. Så faldet vil altid være det samme eller øges. Derfor ville jeg godt turde at reducere det noget. f.eks. 1 cm / m Men i bunden af grøften noget mere måske 3 cm / m  

 Har du nogle billeder af din tagkonstruktion ev elmand?

Annonce
Jeg har desværre ikke billeder der viser konstruktionen. Men der hvor du har pilene lodret på din tegning har jeg en "grøft"
Altså det hvide på din skitse er skåret væk / undladt i tagkrydsfiner. Så er der lagt en bund længere nede. I den øverste ende samme højde som tagkrydsfiner, og i den nederste ende måske højde som bund af spær.
Så brændes tagpap på nede i "grøften" lige netop op til kanten. Tagpap fra taget brændes på helt ned langs "grøftens" side så det netop når bunden På den måde får du vandet ledet væk fra tagfladen.
Jeg ville lave mindre fald på tagfladen end du viser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej KII
Fik du lavet din carport?
Kunne godt tænke mig at se nogen billeder af konstruktionen, hvis du har dette :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis