Vildmarksbad, uklart vand- hvorfor?

Er efter et par år begyndt at døje med at vandet i vildmarksbad bliver uklart meget hurtigt - begynder få dage efter vand er skiftet og kar renset med stiv børste og rindende vand (sådan har jeg altid gjort). det er noget fedtet snask, og der svømmer partikler rundt i vandet - ligner søvand. det ligner når man står på en badebro - der er også sådan nogle partikler på træværket under vandlinie. det får normalvis en-to tabletter hurtig klor til opstart og samtidig to tabletter langsom klor.
er det træ overfladen der er ved at være slidt, vil slibning efter tørring mon hjælpe?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Punkt 1.
Jeg har ingen erfaring med vildmarks bad..

Punkt 2.
Jeg vil ihvertfald ikke foreslå at slibe træet, her tænker jeg at du kan presse ting dybere ned i lagene i træet.

Mit forslag vil være følgende.
Køb protoxsvamp og rens hele baljen med det, tap vandet af, lad det tørre såvidt som det kan, og skrub det godt på træet med en facade pensel.
Lad det tørre og virke.
Køb træ rens, rens hele baljen ren og skyl efter med rent vand.
Få baljen tørret igen, og tør den helt ren, ved ikke om man kan lægge en plade over og sætte en varmlufts blæser ned på lavt trin og virkelig lade den tørre. 

Her må du så bruge opstarts metoden som du gjorde da du fik badet.
Har du filter på og sørger for at pleje det som en pool? 
hej igen, ingen filter og har ikke haft det i de 5 år vi har haft karret. den har altid fået klor, og det er først i år vi oplever uklart vand og tænkte det skyldes træets ældning?. Hvis andre der har et ældre vildmarksbad har erfaring vil det være fint - som udgangspunkt har man ikke filter i vildmarksbad.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også