nyt gulv på gulvspær

Ifm nyt køkken overvejer jeg at fjerne det gamle plankegulv. Vi er trætte af de brede fuger i det gamle gulv og gulvet giver sig også en del. Oprindeligt ville jeg lægge noget klikgulv ovenpå plankerne for rengøringens skyld, men det skaber jo en kant til resten af alrummet på 10-12 mm. Derfor overvejer jeg at fjerne dem helt og lægge et  undergulv i krydsfiner. MEN plankerne er kun 24 mm så jeg har ikke meget at gøre med hvis ikke jeg fortsat skal have en kant. Bjælkelaget nedenunder har lige præcis under køkkengulvet cc 95 cm. Jeg har mulighed for at sætte nogle hjælpestrøer i nedefra. Men er 16-18 mm krydsfiner nok? og er det bedre at skære krydsfinerplade til og sætte fast mellem bjælkerne istedet for hjælpestrøer?

Mvh Troels
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt et undvigende svar, men har du overvejet 22mm gulvspån og linoleum, så vil du næsten ikke få nogen kant og ikke gå på kompromis med pladetykkelsen? Hjælpestrøer er nok påkrævet men de kan nok sættes på tværs af eksisterende strøer sådan at hver gulvplade får en "Sarg" i længeretningen.

Rantzau skrev den 16-12-2020 12:17:45

En løsning kunne være at oprense og opfylde fugerne med gulvfugemasse specielt til formålet. Resultatet ligner et skibsdæk.

 Det er prøvet - men det holder ikke. spændvidden er for stor og plankerne for tynde. 


Mvh Troels
alternativt bruge 12 eller 16 mm gulvspån + tykkelsen på klikgulvet, men som du selv skriver skal der nok en del ekstra strøer til. Hvorfor vil du bruge finér og ikke gulvspån?
Silas skrev den 16-12-2020 12:53:34

alternativt bruge 12 eller 16 mm gulvspån + tykkelsen på klikgulvet, men som du selv skriver skal der nok en del ekstra strøer til. Hvorfor vil du bruge finér og ikke gulvspån?

 Fordi x-finer er stærkere end spån ift tykkelse. mvh Troels


Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis