Styrstamme sidde fast på forgaffel

tja. En led en. styrstamme i alu sidder fast i forgaffel i stål. Jeg har prøvet alt og har endt med at skære styret af så jeg kan afmontere forgaflen.

Jeg har prøvet alt hvad internettet anbefaler. Det er galvanisk korrosion.

Jeg har prøvet her til morgen at smide styret ned i et bad med kaustisk soda. Kun en lille del af det er nedsynket for jeg var bange for at det også ville tage farven væk fra gaflen.
Virker ikke rigtig men det burde ætse. Jeg er mest til en elegant kemisk nedbrydning og ikke mekanisk.

Hvis det nu absolut skal være mekanisk, hvad kan man bruge af muskler ? Jeg har allerede prøvet med stiksav til alu med lang klinge. For bøvlet. N
Nogen der ved om en klinge til banjonetsav kan komme igennem ? jeg har kun skallen tilbage af styrstammen inde i gaflens hul. Den massive del har jeg skåret ud med stiksaven.
tja. En led en. styrstamme i alu sidder fast i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver kun at skære en rille på langs inden i røret 1 sted og endda ikke helt igennem. Så banker du en tynd mejsel / tilspidset skruetrækker ned lige ved siden af rillen og du kan bøje den del af røret lidt ind, og resten af rillen åbner sig som når man trækker en dåse torskerogn op. Når den er bøjet lidt ind så vil den helt sikker slippe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-12-2020 22:35:29

Du behøver kun at skære en rille på langs inden i røret 1 sted og endda ikke helt igennem. Så banker du en tynd mejsel / tilspidset skruetrækker ned lige ved siden af rillen og du kan bøje den del af røret lidt ind, og resten af rillen åbner sig som når man trækker en dåse torskerogn op. Når den er bøjet lidt ind så vil den helt sikker slippe.

 Hmm kan jeg så tage de 2 snit med min stiksav. Har skruestik som kan holde cirkulære objekter.

På den måde behøver jeg ikke at købe en banjo sav til kun det formål. Styr alu stykket rager ca 1 cm ud. Det sørgede jeg for da jeg skar den ud.
Styret går ca 10 cm ned i gaflen men snittene kan kun blive ca 0.8 cm dybe så jeg ikke rammer gevindet på gaflen.
Når du engang får stumpen ud og skal vælge smøremiddel...
Kobberfedt dur slet ikke, det dur ikke sammen med aluminium.
Brug noget allufedt det virker, jeg kender ikke den fra Biltema...


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg skriver 1 snit og så bukke kanten ind som beskrevet. Altså skal dit snit være 11 cm langt efter det du skriver men kun 1- 1,5 mm dyb som jeg tror er styr rørets godstykkelse. Men du behøver ikke præcis at komme ud imod godset i forgaflen hele vejen. Det vil også virke blot røret er godt "såret" hele vejen ned,
Du skal snitte i røret indvendig fra, og ud imod yderrøret. På den øverste del kan du jo se hvornår du nærmer dig yderrøret og gevind.
Det kan gøres med en nedstryger klinge og evt. handsker på. Har du svært ved at give det lille tryk på nedstyger klinge inde i røret må der en lille liste eller trækile med ind på ryggen af klingen.
Når røret nu stikker lidt op kan du jo starte med mejsel og lave en god bule ind ved siden af snittet. Så hugger du din lille mejsel ned midt i snittet, så den ene kant bukkes ind imod midten, Og den anden kant styrker forgaffel røret så det ikke er den der buler ud. Din mejsel kommer så ned på samme måde som man flækker et stykke brænde. Det skulle gerne kun være inder-røret der ødelægges. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 17-12-2020 22:02:06

Jeg skriver 1 snit og så bukke kanten ind som beskrevet. Altså skal dit snit være 11 cm langt efter det du skriver men kun 1- 1,5 mm dyb som jeg tror er styr rørets godstykkelse. Men du behøver ikke præcis at komme ud imod godset i forgaflen hele vejen. Det vil også virke blot røret er godt "såret" hele vejen ned,
Du skal snitte i røret indvendig fra, og ud imod yderrøret. På den øverste del kan du jo se hvornår du nærmer dig yderrøret og gevind.
Det kan gøres med en nedstryger klinge og evt. handsker på. Har du svært ved at give det lille tryk på nedstyger klinge inde i røret må der en lille liste eller trækile med ind på ryggen af klingen.
Når røret nu stikker lidt op kan du jo starte med mejsel og lave en god bule ind ved siden af snittet. Så hugger du din lille mejsel ned midt i snittet, så den ene kant bukkes ind imod midten, Og den anden kant styrker forgaffel røret så det ikke er den der buler ud. Din mejsel kommer så ned på samme måde som man flækker et stykke brænde. Det skulle gerne kun være inder-røret der ødelægges. 

 Ja okay. Gir mening. Jeg har allerede købt et håndtag til nedstrygerklinge så der kan jeg starte. Tager bare en vis portion tid.

je_ns skrev den 17-12-2020 21:55:55

Når du engang får stumpen ud og skal vælge smøremiddel...
Kobberfedt dur slet ikke, det dur ikke sammen med aluminium.
Brug noget allufedt det virker, jeg kender ikke den fra Biltema...

 
Biltemas er sku ret billig. Mener det er en 50’er for en tube. Overkommeligt så alle kan være med.
Ja og tid er det vi har nok af når det gælder lds arbejde. Meen det er ikke så galt jeg vil tro 10 - 20 minutters savning 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis