Gulvløsning til 1.sal

Hej.
Jeg er igang med en større ombygning af min førstesal, som har stået næsten uberørt siden 1908.

Turen er kommet til gulvet, hvor jeg oprindeligt havde håbet på at  vende de gamle fyrtræsplanker. Denne løsning er jeg dog blevet tvivlsom på, da der er en ekstrem lydoverførsel fra 1.sal til stuen og bjælkelaget (150mmX100mmX7500mm) virker noget fjedrende, så komforten er ret dårlig. Som det frmegår af billederne er der intet lerindskud, men blot hulrum imellem gulv og loftet på første salen. Gulvet er sømmet dirkete i bjælkelaget, på den anden siden af bjælken er der pudsede lofter eftermonteret med profilbredder. Profilbredderne på stueetagen bliver udskiftet med gips.
Min ide er at lægge et lyddæmpende materiale ned imellem bjælkerne, spørgsmålet er så hvad?
    1: Nogle nævner gipsplader som ligger løst imellem bjælkerne er effektive
    2: Nogle typer af isoleringsbats 'RockWoll fleksibats' skulle også gøre en forskel

Her efter tænker jeg at lave udvekslinger og få bjælkelaget fordoblet så der bliver 500mm imellem hver bjælke istedet for 1000mm.
Herpå vil jeg lægge spånplader og eftermontere med et flydende gulv i håb om at det giver bedre komfort og lydisolere yderligere?

Er her nogle som har input til smarte og gode løsninger?

Vh. Hjalte
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gipsplader er ikke noget jeg har hørt før. Jeg ville sætte rockwool imellem, sætte et par midterstykker imellem bjælkerne for at få lidt mere stabilt gulv. Sætte spånplader på, underlag og så flydegulv. 
Gipspladen og Perhans.
Iden med Gips er at ting med meget masse stopper lyd bedst. Dog skal de så ikke fastgøres med skruer eller andet.
Tung stenuld skulle også kunne gøre en forskel.
Jeg er stødt på et produkt fra Kanuf som er en form for tørgranulat man kan strø ud lidt lige som et klassisk lerindskud. Det skal nok undersøges nærmere! 
Indskudsler er meget lyddæmpende. Leret kan købes som lerpulver - det er det samme der bruges til opbygning af klassiske svenske kolonneovne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau. Enig Jeg havde håber på et lerindskud da det har en super isoleringsevne ift. lyd og er godt ift. brandsikring. Kan du sende et link til det ler du snakker om, jeg kan nemlig ikke finde det? 
Leret kan købes tørt hos Egen Vinding & Datter hvis du skal bruge leret her og nu. De bor i Ringsted, og kan kontaktes på 57 61 77 01, eller pr. mail: [email protected]

Jeg henter leret på grunden og lader det tørre til senere brug.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis