Hus som har været ejet af en gør-det-selv elektriker :-(

Hej
Jeg bor i et gammelt 69er hus, som fik den store elektriker gennemgang da vi købte huset... dog beklageligvis ikke i kælderen!

Så, da jeg, i forbindelse med installation af Philips Hue og en Envilar ZG102-box-unidim (kontakt med lysdæmper som kan snakke med Philips Hue) skulle igang blev jeg ramt af den tidligere ejers “løsninger”. Den kontakt jeg ville skifte ud havde kun en ledning som basalt set var skåret over og når der var kontakt tændte lyset, dvs strøm udtaget er et eller andet sted end ved den gamle kontakten. Hvordan montere jeg Envilar boxen på dette? Tænker jeg skal have 2 helt isolerede kredsløb koblet sammen via et relæ, men har ingen ide om hvad jeg skal købe.

Kan i hjælpe?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Undskyld min spidsfindighed men en ledning der er klippet over = 2 ledninger
På billedet ser jeg 4 ledninger, og de 2 sidder i afbryderen. Det er ganske normalt.
Det der ikke er normalt er at der mangler dåse i væggen.
Den ene blå i afbryder går op til lampen som tændledning.
Den anden blå i afbryder kommer sikkert nede fra den brune og er så fase ( men det kan man ikke se på billedet)
Din zigbe er at betragte som et relæ eller lysdæmper. På diagram står der at den skal have fast fase og nul.
Hvis min antagelse om den brune og lyseblå er korrekt så mangler der en nullleder til Zigbe. HVIS DEN SKAL SIDDE HER.
Men mon ikke den er beregnet til at sidde oppe i en lofts dåse. skal disse ledninger slet ikek bruges.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis