Kogeplade med emhætte

Skal på et tidspunkt renovere køkken og af forskellige årsager overvejer vi at købe en kogeplade med indbygget emhætte.
Kan se at de findes i 2 udgaver. En hvor emhætten kommer op bagved, og så er der modeller, hvor udsugningen sidder lige midt i kogepladen og altså suger nedad.
Har set en enkelt test af en, hvor målinger viste, at den faktisk kunne suge lige så meget, som en der hang ovenover. Det var bl.a. via fugtmåling i en bestemt højde over kogepladen.
Nogen som har erfaring og kan anbefale nogen?
Der er jo gevaldige prisforskelle fra 8-25.000 kr. Men der er ikke meget dansk at finde, og generelt ikke mange test synes jeg.
Tænk har lige testet mange af dem, men der skal man jo være medlem for at læse denne test, og da man ikke kan købe enkeltvise test, er det ikke lige en mulighed, da jeg generelt ikke er interesseret i at være medlem hos dem, selv om de laver mange gode test.
Jeg tænker også lidt på, hvor meget de larmer i forhold til dem som sidder på væggen eller ovenover. Kunne forestille mig, at der skal være en kraftig motor og suges meget, når der skal suges nedad i stedet for bare at fange det, som kommer opad.

Kurt B. Andersen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil kunne købe medlemskab for 54kr i én måned. Det lyder på mig som en billig efterretning hvis du overvejer om du skal smide 8 el 25K efter en kogeplade
Så fik jeg købt et abb. hos Tænk og kan læse deres test.
Jeg er ikke imponeret af den. De har rangeret dem, men det er godt nok ikke meget de skriver om hvert enkelt produkt. Jeg havde nok forventet noget mere tekst om, hvorledes de testede, hvordan føltes støjen osv..
Hvordan synes de, at de virker i forhold til normale emhætter osv. Så det gav lidt, men der er plads til forbedringer.


Kurt B. Andersen
Har ikke set den specifikke test, men hver test plejer at være fulgt op af en separat artikel om hvordan de har testet, samt et mindre afsnit om hver maskine
Min søn og svigerdatter byggede hus i 2008. Valgte en emhætte der skydes ca. 20 cm op bag bordkomfur. Der er en kraftig suger under bordet og 200 mm afgangs rør der fører ned under gulvet, ud igennem sokkel, og slutter i en brønd ude i et blomsterbed. Over selve brønden er der lavet en fin rustfri udblæsnings skorsten. Det var ret nemt at lave det hele da det allerede var planlagt under husets opførelse. Støjen er ikke generende, lidt imellem en almindelig emfang og den type med motor på loftet. 
Det har de fortrudt, da det ikke suger tilstrækkelig.
Jow jow fra de 2 bagerste pladser kan det godt nogenlunde suge damp og os væk. Men der er langt til de 2 forreste, så der fra er der ikke meget der suges væk.
Der drømmes nu om en lofts emfang, men desværre er spær placering lige netop sådan at der sidder en lige midt over komfur. Så der skal lige fintænkes lidt mere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det er ikke lige den model med sugeren bagest, vi tænker på. Det er den model, hvor kogepladen er 90 cm bred, og så er udsugningen placeret i midten.
Jeg har prøvet at finde nogle test på youtube, hvor det umiddelbart ser lovende ud.
F.eks. denne Tysk test
Der er også denne, hvor man direkte måler, hvor meget der slipper uden om sugeren, og det ser jo umiddelbart helt fornuftigt ud
Test med måling
Vores problem er umiddelbart, at vi er låst at den nuværende emhættes placering, idet vi bliver nødt til at lave nyt loft, hvis den skal flyttes. Medmindre vi vælger en med indbygget kulfilter.
Men det vil også blive aktuelt med kulfilter, hvis vi vælger indbygget udsugning i kogepladen, da det vil give alt for mange problemer at forsøge at få  ført luften ud af lokalet.
Så der er en del begrænsninger  i vores muligheder, idet det ellers vil tage alt for meget med sig.

Kurt B. Andersen
Det var netop derfor jeg beskrev installations måden. Der er ikke mange der lige kan få et 200 mm rør ned igennem gulvet, og ud igennem sokkel.
Resten kan jeg ikke komme med erfaringer i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville selv gå langt for at undgå kulfilter. Det tager jo kun baconlugten, men intet af fugten (så reelt ikke et emfang). De steder hvor jeg har oplevet kulfiltrehætter har jeg ikke været imponeret
Prøv at kaste et blik på Bora.com
Det er firmaet der har fået downdraft til at virke og som uden tvivl er bedste på markedet pt.
I tillæg til deres geniale emfang er kogepladen også special, ved at induktionszonerne går helt ud til glassets forkant, hvor der på almindelige induktionsplader, typisk går 5-7 cm fra til betjeningspanel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis