Gammel radiator uden luftskrue

Så blev det min tur til mit første indlæg. Andelslejlighed. 3 sal. Fjernvarme. 2 strengsanlæg. Sådan...

Nå, men jeg har en enorm gammel radiator med mekanisk greb som snart skal skiftes ud til termostat så vi kan spare lidt mønt. Jeg har kigget lidt på den og jeg kan se der ikke er nogen luftskrue !
Hvordan kan man lige tømme for luft når vvs'eren snart kommer og skifter grebet. Går ud fra at han skal tømme min radiator for vand og tømme anlægget inden arbejdet kan laves.

Bør jeg insistere på at få afspæringsventiler monteret så jeg selv kan skifte hele radiatoren på et senere tidspunkt ? så behøver jeg ikke at kalde på dem så de skal lukke for anlægget.

Hvor langt væk fra radiatoren skal termostatgrebet monteret for at få mest nøjagtig temperaturføling. Jeg ser konstant at termostatventilen er lige ved siden af radiatoren hvilket virker underligt. Burde man ikke at have et stykke nippelrør imellem for at komme væk fra varmen (et par cm) ? Bare mine 2 cents.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At der ikke er en luftskrue lyder mærkeligt. Har du ikke et billede af radiator og ventil.
Det er ikke normalt med afspærringsventiler på radiatorerne, fordi det ikke er noget, der jævnligt skiftes. Du kunne overveje at få skiftet radiatoren ved samme lejlighed, som ventilen bliver skiftet til en termostatventil. Termostatdelen af ventilen kan ikke forskydes i forhold til ventilen. Hvis du vi have måling af temperaturen et andet sted end ved ventilen, skal du have en termostat med fjernføler. Det plejer nu at fungere udmærket med den termostat, der sidder på ventilen. Det er kun, hvis termostaten sidder skjult, at der bruges fjernføler.

fase
S. Fabrin skrev den 15-12-2020 21:57:14

At der ikke er en luftskrue lyder mærkeligt. Har du ikke et billede af radiator og ventil.
Det er ikke normalt med afspærringsventiler på radiatorerne, fordi det ikke er noget, der jævnligt skiftes. Du kunne overveje at få skiftet radiatoren ved samme lejlighed, som ventilen bliver skiftet til en termostatventil. Termostatdelen af ventilen kan ikke forskydes i forhold til ventilen. Hvis du vi have måling af temperaturen et andet sted end ved ventilen, skal du have en termostat med fjernføler. Det plejer nu at fungere udmærket med den termostat, der sidder på ventilen. Det er kun, hvis termostaten sidder skjult, at der bruges fjernføler.

 Kan smide op i morgen. Skal lige lære hvordan man gør her i forummet. Der er ingen. Der er ikke engang propper på de to ender. Det er fladt. De to andre ender er til fremløb og retur.

Bliver en hundedyr løsning at skifte hele radiatoren. Regner med kun at forbruge 1 håndværkertime for at skifte ventilen.

har set i YouTube at tyskerne tager pakdåsen ud og trykker lidt med en skruetrækker inde i membranen for at ventilere systemet. Nogen erfaringer med det? Jeg vil helst ikke løsne rørsamlingerne og skrue fast igen.
Det meste af tiden går med at få anlægget lukket af, tømt for vand og bagefter tryk på igen. Så hvis du laver det af 2 omgange så bliver det da for alvor dyrt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-12-2020 23:33:52

Det meste af tiden går med at få anlægget lukket af, tømt for vand og bagefter tryk på igen. Så hvis du laver det af 2 omgange så bliver det da for alvor dyrt.

 Nå okay. Er det ikke bare noget han bruger 5 min på nede i kælderen?

Hvis øverste tilslutning til radiatoren (fremløbet) går opad, vil luft i radiatoren forsvinde opad. Så er det ikke nødvendigt med luftskrue i radiatoren.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 16-12-2020 06:25:18

Hvis øverste tilslutning til radiatoren (fremløbet) går opad, vil luft i radiatoren forsvinde opad. Så er det ikke nødvendigt med luftskrue i radiatoren.

 Desværre, fremløb og retur kommer fra siden. kan man udlufte gennem ventilen ved at fjerne pakdåse ?

Du kan ikke finde udlufte gennem ventilen. Kan du ikke vise et billede af radiator med ventilen.

fase
Hvor ender rørene der går ind fra siden? Så længe der er forbindelse opad vil luften finde derop.
Hvis du absolut vil prøve at udlufte på rørstrengen til radiatoren, så vil jeg anbefale dig at løsne unionen ved reguleringsventilen. (Unionen skal også adskilles hvis radiatoren skal pilles ned).

.

Søren O
Søren O skrev den 16-12-2020 10:39:05

Hvor ender rørene der går ind fra siden? Så længe der er forbindelse opad vil luften finde derop.
Hvis du absolut vil prøve at udlufte på rørstrengen til radiatoren, så vil jeg anbefale dig at løsne unionen ved reguleringsventilen. (Unionen skal også adskilles hvis radiatoren skal pilles ned).

.

Ah, rørene går ind i siden og så op til 4 sal og 5.

smider lige et billede når jeg er hjemme fra arb.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis