Gammel radiator uden luftskrue

Så blev det min tur til mit første indlæg. Andelslejlighed. 3 sal. Fjernvarme. 2 strengsanlæg. Sådan...

Nå, men jeg har en enorm gammel radiator med mekanisk greb som snart skal skiftes ud til termostat så vi kan spare lidt mønt. Jeg har kigget lidt på den og jeg kan se der ikke er nogen luftskrue !
Hvordan kan man lige tømme for luft når vvs'eren snart kommer og skifter grebet. Går ud fra at han skal tømme min radiator for vand og tømme anlægget inden arbejdet kan laves.

Bør jeg insistere på at få afspæringsventiler monteret så jeg selv kan skifte hele radiatoren på et senere tidspunkt ? så behøver jeg ikke at kalde på dem så de skal lukke for anlægget.

Hvor langt væk fra radiatoren skal termostatgrebet monteret for at få mest nøjagtig temperaturføling. Jeg ser konstant at termostatventilen er lige ved siden af radiatoren hvilket virker underligt. Burde man ikke at have et stykke nippelrør imellem for at komme væk fra varmen (et par cm) ? Bare mine 2 cents.
Så blev det min tur til mit første indlæg.... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så der billede. Indsat som medium størrelse fra tlf. jeg kunne ik rotere det. Nå men ingen luftskruer. Skal betale ista for at montere ny måler hvis jeg skifter radiator så det løber jo lidt op kan man sige.

Den radiator vil fungere udmærket, så hvis du vil spare lidt mønt, så behold den. Hvis der i radiatorens venstre side ikke er en luftskrue, så bed VVS'eren om at montere en, når han er der for at udskifte den oldsag af en manuel ventil. Hvis der ikke er anboring, så borer han et hul og skærer et gevind til luftskruen.

fase
S. Fabrin skrev den 16-12-2020 16:44:10

Den radiator vil fungere udmærket, så hvis du vil spare lidt mønt, så behold den. Hvis der i radiatorens venstre side ikke er en luftskrue, så bed VVS'eren om at montere en, når han er der for at udskifte den oldsag af en manuel ventil. Hvis der ikke er anboring, så borer han et hul og skærer et gevind til luftskruen.

 Ja den er ikke dum, men jeg er overrasket over at man kan bore ind i den?!

Det må jeg lige huske når de kommer. Regner med at få tilskud fra staten for at udskifte ventilen.
Hvis rørene går vandret ind i stigstrengene, og videre op, er der ikke behov for luftskrue i din radiator.
Tres skrev den 16-12-2020 21:07:39

Hvis rørene går vandret ind i stigstrengene, og videre op, er der ikke behov for luftskrue i din radiator.

Kan du ikke forklare det? Grunden til mit spørgsmål er, at jeg sommetider må lukke luft ud af radiatoren selvom den er nederst i systemet.


fase
S. Fabrin skrev den 16-12-2020 21:18:09

Kan du ikke forklare det? Grunden til mit spørgsmål er, at jeg sommetider må lukke luft ud af radiatoren selvom den er nederst i systemet.


Luften skal nok naturligt finde vej op i systemet, hvor den kan udluftes. Typisk har øverste etage luftskruer på radiatorerne. Det er sådan man traditionelt har opbygget mange anlæg i gamle dage.
Der kan være situationer, hvor det ikke nemt lader sig gøre - typisk hvis der er ændret på rørene på afgreningerne, så de kører ned og derefter op igen, sådan at der skabes en luftlomme, som ikke naturligt nemt vil blive ledt ud i stigstrengene. Det kan også være hvis rørstrækket ændres, så det er meget langt.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis