Toilet løber

Hej,

Har et gustavberg nordic toilet der begyndte at løbe for ca. 1,5 uge siden. Fik åbnet halvt ned til cisternen og forsigtigt banket en masse flager af kalk af  pumpen (ved ikke hvad det hedder men se billede) som tager vand ind, og rykket lidt ved. Indrømmet har ikke kigget på toilettet i de 10 år jeg har bået i lejligheden. Efter jeg gjortde ovenstående virkede toilettet fint indtil i dag, hvor det igen begyndte at løbe. Det tager vand ind og vil ligesom ikke stoppe med at tage vand ind i cisternen. Fik rykket forsigtigt ved "pumpen" igen i dag, og det lader det til at virker fint igen. Men kan se der ligger en masse flager af kalk i bunden af cisternen, og tænker der sikkert sidder nogle små stykket kalk bl.a. inden i pumpen som måske gør at toilettet pludselig ikke virker igen senere hen. Men jeg kan simpelthen ikke få låget til cisternen helt af (se billede). Har prøvet at tage skylde knappen op, men kan ikke se under denne, at jeg kan skrues noget af, så hele låget kan tages af. Så tænker mere om man kan få låget helt af, og om det kan betales sig at prøve, at rense det for endnu mere kalk? Eller skal jeg blot erkende at det er tid til at skifte toilettet ud. Vil tro toilettet er ca. 12-14 år gammelt.Tusind tak for svarene.
Mvh.

Mikkel

Mvh.

Mikkel
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Der er ingen pumpe i en cisterne, men ventiler.  Fyld cisternen med varmt vand iblandet citronsyre. Lad det stå i nogle timer, mens du henter ny indmad Til cisternen i byggemarkedet eller vvs eren. Udskift hele halløjet også bundventilen. Skrub cisternen indvendigt før montage.
Der er to grunde til at vandet løber i cisternen. 1. Enten er bundventilen utæt eller 2. indløbsventilen lukker ikke fordi den er kalket til.
Du skriver, at vandet bliver ved med at løbe ind i toilettet. det tyder på, at indløbsventilen er kalket til. Luk for tilløbet til toilettet og demonter indløbsventilen og afkalk den. og monter den igen.

fase
Super, tak for svar. Min tanke var også at noget var kalket til. Nu kan det godt være jeg spørg dumt.Har nu fået låget af og lukket for vandet til toilet. Der er jo en rest af vand i buden af cisterne. Skal jeg bare skrue cisterne løs og så lad det vand løbe ud på gulvet og ned i afløbet. Tænker det er svært at tømme cisternen helt.

Mvh.

Mikkel
Læg låget på plads og træk de inderste knapper af med en tynd skruetrækker. Derefter burde du kunne løfte låget af.

fase
Fandt ud af det med låget. Det midterste i skulle knappen skulle op, og så skulle knappen bare drejes rundt til den var fri, den sad nede i et gevind. Går ud fra resterne af vandet i cisterne bare må løbe ud, for kan ikke lige se hvordan jeg kan tømme den helt for vand.

Mvh.

Mikkel
Annonce
Så skal du bare have afkalket indløbsventilen og have samlet det igen.

fase
Kan jeg få skilt indløbsventilen ad uden at skulle have hele cisterne skallen af? Har et lille københavner badeværelset, og kan simpelhen ikke komme til den ene skrue under cisterne skalen og få den løs. Eller er jeg helt galt på den, for sidder indløbsventilen under skylle knappen?

Mvh.

Mikkel
Prøv om ikke du kan skille ventilen ad uden at fjerne cisternen. Det burde være mulig, da ventilen sidder inde i cisternen. Rådet med at fylde varmt vand og citronsyre i fjerner sikkert ikke kalken i indløbsventilen. Cowboytrikket er at tage fat i svømmeren og bevæge den op og ned nogle gange for at løsne kalken. Der er ingen garanti for virkning og varighed   

fase
Yes, svømmeren ved jeg hvad er, og det har netop hjulpet når jeg har kørt den op og ned. Er indløbsventilen den på billedet her? For den har jeg lige renset inde og ude for en masse kalk. Og hvis det er den, så det jo super. Og så kunne jeg jo evt. lige give det et skyd med varmt vand og citronsyre som et sidste touch. 

Mvh.

Mikkel
Sæt ny indmad i. Det andet der holder ikke længe.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis