Materiale omkring drænrør og mængde.

Jeg skal have lagt et par korte strenge drænrør i min kommende gårdpladser, da der ligger meget vand når det har regnet.

Efter en del læsning her på siden føler jeg mig rustet til opgaven, men har lige et par afklarende spørgsmål.

Min fremgangsmåde bliver: grave omkring 1 meter ned og måske lidt mere sikre tilstrækkeligt fald. Ukrudtsdug fra jem og fix omkring drænrør og sten. Mit spørgsmål er hvilket materiale man kan bruge til at lægge omkring drænrøret.

Da jeg er ved at fjerne nogle forhøjninger i gulvet i vores stald, har jeg adgang til store mængder beton i større stykker, samt mindre stykker af lecablokke der er knust. Kan man lægge dette omkring drænrøret eller hvor småt skal materiale størrelsen være? jeg har også tænkt på at hente knust beton 0-32mm og skylde jord fra og anvende dette, hvad tænker i? og hvor meget materiale skal der ligge omkring drænrørene, bare så det dækker eller 10cm?

Håber det giver mening.
Mvh. Den nye gårdejer
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du har lavet drænet og eventuelt lagt en halv snes centimeter perlesten over røret og lagt dug fiberdug over, fylder du op med den jord, du gravede op, hvis det ikke er lerjord, ellers brug sand. Dit byggeaffald borskaffer du på anden måde. 

fase
Dræn virker godt i haver, på marker, langs sokkel m.m. Men du kan godt blive skuffet i en gårdsplads. Der vil jorden blive kørt meget sammen og du smider måske et læs stabilgrus. Alt sammen mindsker vandets mulighed for rimelig hurtig at sive ned til dræn. Kan du lave fald ud til en eller flere sider er det ofte mere effektiv. Er der en tydelig fordybning kan man også etablere en åben afløbsrist eller afløbsrende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der har godt nok været en del kørsel med maskiner på området, har et lignende problem på vores mark ved siden af hvor der også har kørt minilæsser og traktor. Håbede bare at kunne undgå det bliver forværret når vi i forbindelse med at skulle bygge skal have lastbiler ind på grunden. Så det bedste er måske at prøve at lave en hældning først.
Netop opgravning til drænrør vil give risiko for at lastbiler helt ødelægger gårdsplads. Kør et læs af den knuste beton på, udjævning så der er fald samt vibrering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men det kunne måske være en mulighed på marken? vandet står meget højt ved os og med den regn vi har fået nu står der pytter flere steder, selvom der ikke er kørt maskiner derpå? 
Annonce
Der står nu pytter på mange marker igennem efterår og vinter. Dræning er nødvendig hvis der er steder som det varer for længe inden man kan bearbejde om foråret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er enig med de andre. Undgå dræn i en indkørsel eller gårdsplads. Fald er vejen frem.

En anden ting. ALDRIG ukrudtsdug til en drænløsning. En typisk fejl som mange gør-der-selv folk begår. En ukrudtsdug blokere over tid. Dugen skal være egnet til filtrering, og det er en ukrudtsdug ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis