Badeværelse kælder

Hej, jeg har er lille rækkehus bygget i 1949. Jeg vil meget gerne lave et ekstra badeværelse i et nuværende vaskekælder. Kælderen er tør, men der er ikke lavet dræn eller isolering. Jeg tænker at der vil altid være lidt fugt i en kælder. I resten af kælderen har jeg pudset vægger op med cementbaseret spartel malet med silikat maling, alt for ar det skal være åndbart.  Nu skal jeg i gang med projekt badeværelse i kælderen og det føles helt forkert at fugtsikre badeværelset  med vådrumsmembran, når jeg har gjort det modsatte i alle andre værelser. 

Findes der nogle alternativ? Kan man sætte fliser op uden at fugtsikre, og prøve at finde en mindre grim brusekabine( https://gulvogfliseeksperten.dk/brusekabine-bathlife-betrakta-90x90-lige-r-w-klart-glas-sort-hvid?gclid=Cj0KCQiA2uH-BRCCARIsAEeef3nALyjWPQ5NwvOSreNn30SjJgBQUI-mNmzRFtR4KXAK6gcxqW8dsQkaAsFCEALw_wcB)
 Eller skal man bare gå i gang med badeværelse som om at det ikke var en kælder

På forhånd tak!
/Helena

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du mulighed for afløb?
Vådrumssikringen i badeværelser er ikke for at sikre mod fugt fra væggen, men for at der ikke skal trække fugt ind i væggen. Så du skal vådrumssikre inden du sætter fliser op. 

fase
Jeg går ud frat at der er betongulv og-væg - der er ikke krav om vådrumssikring på betongulve eller -vægge. Du må gerne sætte fliser op direkte. Det vil dog være rigtig smart at sikre samlinger langs vægge og væg/gulv med vådrumsspær, mest fordi du risikerer at det lækker ud i andre rum gennem revner. Dine flisesamlinger i hjørner skal i hvert fald fuges ordentligt med silikone. Derudover skal du sikre dig at du ikke slipper en masse fugtig luft ud i resten af kælderen - derfor skal der være effektiv ventilation - fugtstyret er nemmest.
Endeligt er det vigtigt om du har gulvafløb eller ej ift om en brusekabine kan betale sig. Hvis ikke du har gulvafløb skal du have en afløbspumpe i brusekabinen. Du kan også vælge at trække et afløb fra kabinen over gulvet til gulvbrønden eller afløbet fra vaskemaskine håndvask (svenskermetoden) men det er jo ikke ret praktisk, hvis gulvafløbet er midt i rummet. Alternativt kan du med et gulvafløb, og rigtigt fald klare dig med afskærmning. 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej tak for svar, der er gulvafløb, betongulve og pudsede vægge. Der er fald i hele rummet hen imod gulvafløb. Jeg har tænkt at etablere en genvindsventilator i badeværelset så at jeg samtidigt kan få frisk luft i kælderen.
 Jeg har tænkt at stille brusekabinen over afløbet. Det vil være direkte mod ydervæg og så langt væk fra resten af kælderen som muligt.
Hvordan får du så varmt og koldt vand frem til den kabinen. Det må du fortælle smeden der SKAL lave den slags
Frisk skrev den 15-12-2020 15:06:41

Hvordan får du så varmt og koldt vand frem til den kabinen. Det må du fortælle smeden der SKAL lave den slags

 Hej jeg tænker ikke det er et problem, varmtvandsbeholderen er i samme værelse. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også