Spots installation regler ( regler for tilledninger )

Hejsa
Jeg har noget 0,75 mm² kabel som jeg gerne vil bruge til at forbinde mine 230v LED spots med. Spots bliver monteret som tilledninger til et lampeudtag. Iht. til Sikkerhedestyrelsen´s hjemmeside må jeg godt anvende 0,75 mm²
Sikkerhedsstyrelsen

"De almindelige bestemmelser for tilledninger gælder også for lavvoltlysinstallationer. Tilledninger skal derfor normalt have et mindste ledertværsnit på 0,75 mm² "

"Tilledningerne fra armaturerne skal tilsluttes den faste lavvoltinstallation i det rum, hvor armaturet er anbragt (indbygningsspots betragtes som anbragt i både det rum, som de belyser, og det rum som de er indbygget i). "

Som jeg læser det, så skulle der ikke være noget i vejen for at bruge 0,75, men læser man på diverse forums så mener folk at 1,5mm² et krav. En elektriker nævner også at det vil være en K3 hvis huset en gang skulle sælges. Det forstår jeg ikke helt da jeg mener reglerne er overholdt. Det står desuden også i Stærkstrømsreglementet paragraf §6.2.1.

"2.1 Ledninger må ikke have mindre ledertværsnit end angivet i nedenstående tabel.
Andre ledninger i den faste instal-
 lation                                 1,5          
 Tilledninger1)                    0,75  
"


Regner man desuden på hvad strøm som bliver trukket af 10 stk 5W LED pærer så er det jo peanuts iforhold til specifikationerne på et 0,75 kobber kabel.

Hvad er det jeg overser ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne bruge 0,75mm² som tilledning, men en tilledning må ikke gå gennem bygningsdele.
Desuden kan producenten af dine spots stille krav om varmebestandigt ledning.
Stærkstrømsreglementet er ikke længere gældende.

Tak for svar

Så hvis jeg montere ledningen nedefra lampeudtaget så vil ledningen skulle passere gennem loftet et sted og det er ulovligt. Hvis jeg vælger at koble ledningen på bag ved lampeudtaget hvor installationskablet er koblet på lampeudtaget så er jeg ovre i fast installation eller vil det stadig anses som en til-ledning ?
Tilslutning bag i lampeudtag er fast installation og kræver 1,5mm2
Jeg tror ikke at du overser noget, men at vi lige skal have definitionerne på plads...
Hvis du køber et spot så er tilledningen den stump ledning der sidder mellem tilslutningsklemmerne og fatningen på spottet. Når du monterer den i loftet, så tilslutter du den til den faste installation, som skal være 1,5mmq, dobbelsisoleret 90 graders ledning, her må du gerne bruge installationskabel, bløde kabler eller ledninger i rør, forudsat at du kan trækaflaste forsvarligt i tilslutningsboksen på spottet.
I din egen oplæg citerer du stærkstrøms reglement. Det er også ok der er ikke store principielle ændringer der. Men du overser at du selv skriver 230V spots og dine citater omhandler lavvolts lysinstallationer og det er ikke 230V. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og så er det forøvrigt ikke et krav at det skal være kabler ser kan klare 90 grader der skal,sluttes til spotsene, det er fabrikantens ahenvisninger der gælder her. stillle de krav om et 90 graders kabel så er det, det der gælder elllers ikke. At stort allle installationskabler i dag er godkendt til 90 grader er så en anden sag. Jeg kan anbefale at bruge downlightkabel til montering af dine spots såfremt det er 230 v vi snakker om, det er lidt nemmere at montere i dåsen ved spottet, hvorimod et installationskabel ofte har lidt svært ved at sidde helt fast i de fjerner klemmer spotsene er født med. Et downlight kabel har blød leder, men installationaskablet stiv leder 
I den faste installation er det et krav, at der bruges kabel godkendt til 90 grader type H05XXXX, forudsat at der er bøjelige ledninger. Dette er uanset hvad producenten af spottet anviser.
Der kan også bruges højttalerledning, det fåes også i 1,5mmq men er kun godkendt til 70 grader, og er ikke dobbeltisoleret - no go....

Jeg er principielt enig i, at bøjelige ledninger er bedre at aflaste, men i et spot med skrueklemmer skal der i så fald presses ledningstyller på...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis