Gulv, loft og væg. Hvilken rækkefølge?

Hej LDS'ere,

Jeg er i gang med at renovere sommerhus. Vi fjerner både gulv (klikgulv på beton), væg (profilplader) og loft (profilbrædder). Vægge og loft efterisoleres. Der sættes dampspærre hele vejen rundt. Nyt klikgulv oven på lyd/varme isoleringsplader og folie. Vægge bliver 15 mm fibergips uden på ny 45 mm isolering dernæst dampspærre og de eksisterende 95 mm isolering. Loft bliver nye profilbrædder på ny forskalling. Mellem forskalling og spærfod etableres dampspærre.
Spørgsmålet er nu hvad der er den smarteste række følge at gøre det i. Jeg tænker gulv til sidst, så det ikke beskadiges under renoveringen. Men hvordan laver man bedst samlingerne fra gulv til væg og fra væg til loft, både hvad angår beklædning og dampspærre?

Ser frem til jeres gode råd. På forhånd tak.
-Torben

What can go wrong, will go wrong.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Væg, loft og væg. Hvis du gør det den rækkefølge kan du støde loftet ind til på nær et par mm., som evt. dækkes af skyggelister. Gulvet skal lidt plads til at udvide sig på 10 - 15 mm. Se fabrikantens anvisning. afstand mellem gulv og væg skjules med fodlister.

fase
Det er en god ide at holde fibergips et stykke oppe fra gulv højde. Det kan være et problem med de 10-15 mm afstand hvis man kun har fodlistens tykkelse til at skjule det. Hæver du bunden af fibergips pladen, så kan du jo medregne afstanden ind til bundlægte hvad enten det er træ eller metal.
Det er praktisk at lave hele isolering og dampspærre færdig samt eventuelle el installationer i væg og loft. Så monteres vægge og disse spartles og males. Der er så ingen problemer med at malerrullen kører op på loft eller spild på gulvet. Så gøres loft færdig og til sidst gulvet.
Hvis elektriker ikke lige ankommer fra en svinestald  kan selve monteringen sagtens ske til allersidst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar begge. Jeg er stadig ikke helt sikker på overgangen fra gulv til væg. Hvis væggen hæves 15 mm fra gulv og gulvet kommer til at bestå af folie/dampspærre, isoleringsplader og klikgulv, så kommer gulvhøjden jo også op på næsten 15 mm. Og en fodliste ville da under alle omstændigheder kunne dække et lille mellemrum under væggen.
En anden ting er dampspærren fra væggen. Skal den fortsætte ud under væggen og samles med dampspærren som lægges på gulvet?
En tredje ting er at jeg har set at diverse insekter har fundet vej gennem væggen tidligere. Vil det være en idé at fuge mellem væggen og gulvet for at holde det tæt?

What can go wrong, will go wrong.
Du kan sagtens hæve fibergips 18-20 mm med de tal du kommer med og få fodlistens højde til at dække. Så kan du meget nemt få plads til at gulvet kan give sig. Det er hvis fibergips kommer helt til gulvet at bredden på fodliste ikke altid er stor nok. Husk at det også gælder gerikter. 
Jeg ville nok fuge i hjørnet imellem beton og nederste lægte. Du må ikke fuge langs selve gulvet, igen for at der skal være bevægelses frihed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Giv også mellemrum mellem væg og loft en fuge inden skyggelister. Det holder en del edderkopper ude og tar en evt trækvind.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også