Halløj....
Total nybegynder her. Jeg har vovet mig ud i at fixe mit varmesystem - og har derfor købt 2 nye pumper og diverse andre dele. Jeg har købt hus hvor varmen aldrig rigtig har fungeret - og har brugt det sidste års tid på at studere og finde ud af ting og sager.
Anyway, jeg har nu skiftet cirkulationspumpen ved Pillefyret - og, som jeg mistænkte, så lader det til at have fikset hovedproblemet (varmt vand kunne ikke nå ud til både radiatorer og gulvvarme) - men jeg har stadigvæk et problem med den pumpe jeg har købt til gulvvarmen.
Der sidder på nuværende tidspunkt en gammel Alpha+ 15-60 130 pumpe (grå i farve) - og jeg har så købt en Alpha2 15-60 130 pumpe, fordi jeg var dum nok til at tro den var nem at skifte.
Problemet er så at gevindet på den gamle er langt smallere end på den nye (selve indgangen er dog identisk i størrelse) - og derfor kan jeg ikke få installeret den med nuværende møtrik som sidder nærmest støbt ind i amatur/manifold (Pettinaroli).
Mit spørgsmål:
Kan jeg komme udenom at skifte manifold/amatur enten helt eller delvist?
Jeg har samtidig købt nogle "unionssæt" fordi jeg godt nok havde regnet med at der kunne være problemer, men jeg havde så bare ikke tænkt at størrelsen på gevindet var helt forskellig - og disse sæt indeholder ikke en del som jeg kan bruge uanset størrelse.
Er der en smart (forener) del jeg kan købe som kan bruges på den gamle størrelse af møtrik eller den nye størrelse af gevind? Problemet er jo at pumpen kun lige kan sidde der - så jeg ved ikke helt hvordan og hvorledes ift. plads.
Ellers skal jeg til at købe en ny manifold eller i hvert fald de to dele som skal skrues fast til den nye pumpe. Mærkeligt at den nye pumpe som jo er identisk i størrelse med den gamle har en HELT anden form for gevind.
Jeg håber spørgsmålet giver mening - jeg er som sagt håbløs nybegynder og har 0% erfaring med VVS arbejde.
Michael