Gevind/samle problem fra Grundfos Alpha+ til Grundfos Alpha2

Halløj....

Total nybegynder her. Jeg har vovet mig ud i at fixe mit varmesystem - og har derfor købt 2 nye pumper og diverse andre dele. Jeg har købt hus hvor varmen aldrig rigtig har fungeret - og har brugt det sidste års tid på at studere og finde ud af ting og sager.

Anyway, jeg har nu skiftet cirkulationspumpen ved Pillefyret - og, som jeg mistænkte, så lader det til at have fikset hovedproblemet (varmt vand kunne ikke nå ud til både radiatorer og gulvvarme) - men jeg har stadigvæk et problem med den pumpe jeg har købt til gulvvarmen.

Der sidder på nuværende tidspunkt en gammel Alpha+ 15-60 130 pumpe (grå i farve) - og jeg har så købt en Alpha2 15-60 130 pumpe, fordi jeg var dum nok til at tro den var nem at skifte.

Problemet er så at gevindet på den gamle er langt smallere end på den nye (selve indgangen er dog identisk i størrelse) - og derfor kan jeg ikke få installeret den med nuværende møtrik som sidder nærmest støbt ind i amatur/manifold (Pettinaroli).

Mit spørgsmål:

Kan jeg komme udenom at skifte manifold/amatur enten helt eller delvist?

Jeg har samtidig købt nogle "unionssæt" fordi jeg godt nok havde regnet med at der kunne være problemer, men jeg havde så bare ikke tænkt at størrelsen på gevindet var helt forskellig - og disse sæt indeholder ikke en del som jeg kan bruge uanset størrelse.

Er der en smart (forener) del jeg kan købe som kan bruges på den gamle størrelse af møtrik eller den nye størrelse af gevind? Problemet er jo at pumpen kun lige kan sidde der - så jeg ved ikke helt hvordan og hvorledes ift. plads.

Ellers skal jeg til at købe en ny manifold eller i hvert fald de to dele som skal skrues fast til den nye pumpe. Mærkeligt at den nye pumpe som jo er identisk i størrelse med den gamle har en HELT anden form for gevind.

Jeg håber spørgsmålet giver mening - jeg er som sagt håbløs nybegynder og har 0% erfaring med VVS arbejde.

Michael
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror jeg har fundet fejlen selv.... Jeg er en større klovn end jeg troede... Jeg har fejlagtigt købt en 25 gevind ny pumpe og ikke en 15 gevind......

Så er der vel ikke andre alternativer end at købe en anden.....
Begynd med at undersøge om cirkulationspumpen ovehovedet kører.
Da mange, af de der kunne tænkes at ville give et svar på dit problem, ikke kan se dit anlæg, ville det være helt fint med nogle billeder af det.
I øvrigt er det normalt rørgevind (RG), der bruges.

fase
S. Fabrin skrev den 14-12-2020 15:49:18

Begynd med at undersøge om cirkulationspumpen ovehovedet kører.
Da mange, af de der kunne tænkes at ville give et svar på dit problem, ikke kan se dit anlæg, ville det være helt fint med nogle billeder af det.
I øvrigt er det normalt rørgevind (RG), der bruges.

Jeg fandt fejlen selv, som skrevet i forrige indlæg, men tak :)

Den anden cirkulationspumpe kørte - men virkede ustabil i drift og havde tit luft i sig. Derfor har jeg skiftet den - og det har som sagt hjulpet. Den jeg taler om her er primært til at spare strøm - og jeg købte den også fordi jeg ikke vidste hvilken af pumperne der kunne være problemet.

Den gamle lader dog til at virke fint nu - og det har næsten med sikkerhed været den anden som var problemet.

DKMichael skrev den 14-12-2020 15:46:15

Jeg tror jeg har fundet fejlen selv.... Jeg er en større klovn end jeg troede... Jeg har fejlagtigt købt en 25 gevind ny pumpe og ikke en 15 gevind......

Så er der vel ikke andre alternativer end at købe en anden.....

De to indlæg har krydset hinanden, men hvad er et 25 gevind og et 15 gevind?

fase
S. Fabrin skrev den 14-12-2020 18:44:33

De to indlæg har krydset hinanden, men hvad er et 25 gevind og et 15 gevind?

Jeg har netop lært at det første tal i pumpe angivelsen (15-60 eksempelvis) er gevindstørrelsen, altså hvor stor "studsen" som møtrikken skal monteres på, er.

Jeg troede det var en del af ydelsen og at de alle havde samme gevind, men det er åbenbart kun det andet tal som angiver ydelsen (60 i dette eksempel).

- Michael

Du mener altså DN15 og DN 25. Det er gevindstørrelser i følge DIN norm, du mener, så er jeg med.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis